Program național pentru încurajarea lecturii în familie și în grădiniță – „Citește-mi 100 de povești!”

ECO-SCHOOL
26 ianuarie 2021
ROIECT PROF-Profesionalizarea carierei didactice
25 mai 2022

#100depovești, @Asociația OvidiuRo 

 „Citește-mi 100 de povești!”

Program național pentru încurajarea lecturii în familie și în grădiniță

 

Programul își propune să stimuleze lectura în rândul copiilor, atât în grădinițe, cât și în familie. Copiii vor avea oportunitatea de a participa la ateliere de lectură și de a-și dezvolta atenția, vocabularul, imaginația și mai ales motivația pentru învățare. Programul contribuie așadar, în mod direct, la dezvoltarea literației și a unor obiceiuri de lectură care favorizează procesul de învățare și de alfabetizare funcțională, în special pentru copiii din familiile defavorizate și izolate cultural.

 

Obiectivul nostru este ca, în următorii cinci ani, toate grădinițele publice din România să devină Grădinițe Bibliotecă, adevărate insule de lectură și cultură pentru copii. Pentru ca o grădiniță să primească acest statut, directorul acesteia va dezvolta și va implementa, alături de echipa sa de profesori de învățământ preșcolar, un plan anual de lectură dedicat copiilor, cu sesiuni săptămânale de lectură, cu invitați care să le citească celor mici. OvidiuRo va oferi cadrelor didactice sesiuni de formare centrate pe literație, punând accent pe modalitatea de a le citi copiilor, de a le capta atenția și de a le stimula curiozitatea. Grădinițele vor fi dotate cu un important fond de carte tipărită și în format digital, iar copiii vor primi cărți pentru acasă, pentru a încuraja lectura în familie.

Parteneri: Ministerul Educației și Cercetării, Ministerul Culturii, Asociația Cu Alte Cuvinte, Asociația Lectura și Scrierea pentru Dezvoltarea Gândirii Critice România, Fundația Noi Orizonturi. 

Mai multe informații despre proiect găsiți aici https://www.ovid.ro/citeste-mi-100-de-povesti/

https://www.facebook.com/Gradinita-Mihai-Eminescu-Tg-Jiu-432089236958951/

ATELIER DE LECTURĂ PENTRU COPII:
Povestea „Omida mâncăcioasă” prezentată în cadrul proiectului „Citește-mi 100 de povești” a fost ascultată cu plăcere de preșcolarii grădiniței noastre.
Preșcolarii au învățat alături de ,,Omida mâncăcioasă” despre transformare și ciclul de viață la insecte, precum și despre conceptul de timp și măsurarea acestuia în zile. În cadrul acestui atelier de lectură, povestea ,,Omida mâncăcioasă” este o poveste despre speranță, despre o mică omidă care se metamorfozează într-un minunat fluture.
ATELIER DE LECTURĂ CU INVITAȚI COPII:
POVESTEA „URSULE BRUN, URSULE BRUN,TU CE VEZI?”
Povestea „Ursule brun, Ursule brun, tu ce vezi?… ” a fost lecturată de către elevele din clasa a XII-a de la Colegiul Național „Spiru Haret”, care au captivat copiii printr-o tonalitate caldă și i-au făcut să fie parte integrantă a lecturii, intuind corect imaginile, participând la dialogul dintre povestitor și auditoriu. Imaginile dar și frazarea repetitivă au făcut din povestea „Ursule brun, Ursule brun…” o poveste plăcută și captivantă de fiecare dată, chiar dacă este citită de copii, adulți, părinți.
În cadrul atelierului de lectură, preșcolarii s-au jucat și s-au familiarizat cu primele noțiuni despre culori și câteva animale foarte cunoscute prin intermediul textului ritmat și amuzant, cu ilustrații calde.

https://www.facebook.com/media/set?vanity=432089236958951&set=a.1952085311625995

Ziua Internațională a Cititului Împreună a fost marcată prin invitarea fraților/surorilor preșcolarilor, care le-au poveștile preferate
,,Tu ești mămica mea?”, Grupa Mică B
Abia ieșit din ou, un pui de pasăre își părăsește cuibul și pleacă să-și caute mama. Dar cum ar putea-o găsi, când nici măcar nu știe cum arată?
Preșcolarii grupei mici “B” l-au cunoscut astăzi pe Rareș, elev în clasa a II-a, frățiorul Teodorei ce le-a citit povestea ,,Tu ești mămica mea?”, marcând Ziua Internațională a Cititului Împreună. Această poveste le-a captat atenția celor mici și au apreciat curajul puiului ce a învins teama în căutarea mămicii lui și nu s-a lăsat până ce nu a găsit-o.

Preșcolarii de la grupa mare A au primit în vizită pe eleva Mărășescu Monica, sora unui preșcolar care a dorit să le citească povestea populară ,,Ridichea uriașă”. Aceasta i-a introdus în lumea poveștilor și i-a ajutat să descopere că este foarte important să fim uniți.

La GRUPA MARE B, invitata de astăzi a fost carina, sora ranyei, care a venit cu cartea sa preferată, ,,Cenușăreasa” de Frații Grimm, pentru a petrece câteva minute cu preșcolarii de la grupa ștrumfilor și a-i determina să devină prietenii cărților.
Invitata grupei mijlocii C, Teodora este surioara unei fetițe de la grupa noastră și a venit cu o carte de povești din care le-a citit copiilor povestea ,,Albă ca Zăpada și cei șapte pitici”, ajutându-se și de imaginile sugestive din carte.
La grupa mică A, invitat să citească a fost fratele lui Ioan, U. Toni care a citit copiilor povestea Pinocchio!
Preșcolarii grupei mijlocii B, Steluțele, au ascultat cu atenție povestea citită, ,,Prințesa și bobul de mazăre” de Hans Christian Andersen, de Ania, sora mai mare a colegului lor, Sebastin. Copiii au fost încântați de micul musafir și au răspuns corect la întrebările de final, legate de mesajul textului, demonstrând că au fost atenți

La grupa mare E, eleva P. Alesia Ștefania, sora preșcolarului P. Nicolas, le-a citit preșcolarilor povestea ei preferată, “REGELE LEU”
Prin intermediul acestei activități preșcolarii au avut ocazia să pătrundă în lumea cărților. Cartea rămâne nemuritoare în educarea și formarea personalității copiilor. Coordonați pe acest drum, copiii, de la cea mai fragedă vârstă, se obișnuiesc cu gândul că oriunde, oricând și oricum, cartea rămâne cel mai bun dascăl al omului.
Beneficiile participării preșcolarilor și elevei, la această activitate desfășurată în colaborare, s-au reflectat în dezvoltarea capacității de cooperare, în lărgirea orizontului cultural, trezind în sufletele copiilor curiozitatea și plăcerea de a parcurge paginile cărților pline de învățături.

https://www.facebook.com/media/set?vanity=432089236958951&set=a.1952103044957555

LABORATOR DE RESURSE
PREȘCOLARII DE LA GRUPELE MICĂ B, MIJLOCIE A, MARE A, MARE B, MARE C ȘI MARE E AU AUDIAT ȘI VIZIONAT, ÎNAINTE DE PERIOADA DE RELAXARE (SOMN), ,,POVESTEA OMULUI DE ZĂPADĂ” – FILM REALIZAT PE BAZA IMAGINILOR DIN POVESTE ȘI LECTURAT DE CĂTRE D-RA EDUCATOARE ALEX. C
 
Insule de lectură permanentă la nivelul grupei
Educatoarele au amenajat atractiv și accesibil Centrul de lectură.
Grupa Mijlocie A ,,File de poveste”
Grupa mică C ,,Cortul cu povești”
Grupa mijlocie C ,,Colțul albinuțelor povestitoare”
Grupa mare E ,,Magia cărților de povești”
În încercarea de a încuraja lectura în rândul preșcolarilor, a fost amenajat un spațiu prietenos, colorat, dotat cu o minibibliotecă unde cei mici vor asculta cele mai minunate povești. Cărțile vor fi lăsate la îndemâna copiilor, le vor studia, le vor deschide și vor discuta pe baza imaginilor observate.
În această săptămână, preșcolarii vor fi introduși în lumea magică a poveștilor. Prin intermediul poveştilor, copiii vor descoperi lumea şi se vor putea plasa în situaţii de viaţă în afara contextului familial.
 
ATELIER DE LECTURĂ PENTRU COPII
POVESTEA ,,BALOANE”DE SALIL CHATURVEDI
Atelierele s-au desfăşurat în sălile de grupă, unde doamnele educatoare au citit cu voce tare, într-o manieră atractivă pentru copii. Preșcolarii au învățat că oamenii sunt diferiți, dar trebuie tratați la fel, indiferent de ce probleme au.
PREȘCOLARII AU AFLAT DESPRE DIVERSITATE, FRUMUSEȚEA DE A NE BUCURA ÎMPREUNĂ DE ACELEAȘI LUCRURI CHIAR DACĂ SUNTEM DIFERIȚI. ASCULTÂND CU ATENȚIE POVESTEA „BALOANE”, AU ÎNVĂȚAT DESPRE ACCEPTARE, IUBIRE ȘI PRIETENIE.
ATELIER DE LECTURĂ CU DIRECTORUL POVESTEA ,,CASA MAMEI ANTILOPĂ” , DE BARBARA NASCIMBENI, FLORENCE MARUNDU, LAUREN BIRD
ÎN CADRUL ATELIERULUI DE LECTURĂ, PREȘCOLARII DIN CELE 12 GRUPE AU PRIMIT, ÎN ACEASTĂ SĂPTĂMÂNĂ, VIZITA DOMNIȘOAREI DIRECTOR CARE LE-A ADUS O CARTE NOUĂ, DIN CARE LE-A CITIT cu voce tare, într-o manieră atractivă textul poveştii, însoţit de imagini sugestive…. COPIII AU ASCULTAT-O CU ATENȚIE ȘI AU AFLAT CÂT DE IMPORTANTE SUNT FORMULELE DE POLITEȚE…. UN „CUVÂNT MAGIC” POATE DESCHIDE PÂNĂ ȘI O UȘĂ ÎNCUIATĂ.
ATELIER DE LECTURĂ PENTRU COPII ŞI PĂRINŢI: POVESTEA ,,PLOAIA DE STELE” DE FRAŢII GRIMM
Activitatea s-a desfăşurat în sala de grupă, fiind invitat unul dintre părinţii preşcolarilor, la fiecare din cele 12 grupe – mama sau tata, care a citit cu voce tare, într-o manieră atractivă pentru copii textul poveştii, însoţit de imagini sugestive. Scopul atelierului de lectură cu un părinte invitat este de a comunica şi de a a stabili o conexiuni în mod eficient , adecvat şi creativ. Acest atelier a avut beneficii nebănuite în ceea ce privește relația copil, părinte, lectură.
Povestitorul a citit copiilor o poveste emoționantă despre ce înseamnă să dăruiești, despre binele pe care-l facem celor pe care îi întâlnim. Prin intermediul acestei povești, copiii au înțeles că cei care fac bine sunt răsplătiți întotdeauna pentru generozitatea lor.
ATELIER DE LECTURĂ CU INVITAŢI ADULŢI: BOOK-URIA LECTURII- AVENTURA BUBURUZEI SUZETTE DE QUENTEEN GREBAN
În cadrul atelierului de lectură, a fost invitată d-na Cosma Cristina, profesoară de limba română la Colegiul Naţional ,,Spiru Haret”, care a împărtăşit preşcolarilor de la grupe, aventurile buburuzei Suzette. Textul poveştii şi ilustraţiile atractive au trezit interes în rândul copiilor.
Doamna profesoară, Gabriela Crudu de la Colegiul Național ,,Spiru Haret” din Tg-Jiu, a venit în mijlocul preșcolarilor de la grupa mică A și mijlocie A, pentru a le împărtăși bucuria lecturii prin lecturarea poveștii ,,Povestea buburuzei Suzzette”.
Doamna profesor Popescu Silvia a fost prezentă astăzi în mijlocul preșcolarilor de la grupa mare”C” – ”Puișorii Moțați” pentru a lectura ”Povestea buburuzei Suzzette”. Prin modul plăcut și expresiv pe care l-a utilizat copiii au fost conduși în lumea fascinantă a poveștii unde s-au ”întâlnit ”cu personajele acesteia. Au ascultat-o cu mare atenție apoi au răspuns la câteva întrebări demonstrând astfel că le-a plăcut foarte mult povestea.
ATELIER DE LECTURĂ PENTRU COPII : POVESTEA ”PETE MOTANUL – ADOR TENEŞII ALBI” DE ERIC LITWIN
Preșcolarii din cele 12 grupe au descoperit în cadrul atelierului de lectură pentru copii, povestea ,,Pete motanul – ador teneșii albi”. Motanul Pete merge pe stradă încântat de teneșii lui de culoare albă. Tenișii acestuia devin treptat roșii, albaștrii, maro și uzi pe măsură ce calcă într-un morman de căpșuni, într-o grămadă de afine, apoi într-o băltoacă de noroi si la final într-o găleată cu apă. Cu toate acestea, indiferent de culoarea pe care o capătă tenișii lui, Pete continuă să meargă mai departe fredonându-și într- una cântecelul, deoarece totul e minunat.
Ei au învățat că mereu trebuie să fim fericiți, să cântăm chiar dacă nu toate merg așa cum ne place nouă. Au ascultat cu atenție întreaga poveste și chiar au solicitat citirea ei de două ori.
Activitate: Insule de lectură
Nivel: unitate de învăţământ
Tip: temporară
Denumire activitate: COLȚUL POVEȘTILOR – ÎN CURTEA GRĂDINIȚEI
Descriere activitate: Preșcolarii de la grupa mijlocie C au ieșit în curtea grădiniței la căsuța albastră, unde au răsfoit și citit cărțile puse la dispoziție.
Preșcolarii grupei mici “C” s-au bucurat de un spațiu special amenajat pentru ei unde pot asculta povești în aer liber. Scopul acestei activități este de a încuraja copiii să fie activi și creativi.
Grupa mijlocie D a lectura poveștile preferate în curtea grădiniței, în Colțul poveștilor! Cititul în aer liber a fost pentru ei un moment relaxant și plăcut.
Cum soarele de primăvară ne-a chemat afară, ciupercuțele s-au bucurat să descopere florile și mugurii verzi atât în natură, cât și în poveștile din cărțile găsite pe „insula de lectură” din curtea grădiniței.
Activitățile în aer liber au fost și sunt unele dintre cele mai benefice și mai relaxante activități pentru cei mici și nu numai. Piticii grupei mici ,,B” s-au bucurat de vremea frumoasă și au pătruns în lumea poveștilor chiar din căsuța cea albastră, amenajată în curtea grădiniței. Acolo, au avut ocazia de a răsfoi cărțile preferate și de a-și citi reciproc întâmplări inedite.
Activitate: Evenimente de lectură și cultură
Nivel: localitate
Tip: Parada Personajelor
Denumire activitate: ÎN LUMEA MAGICĂ A POVEȘTILOR
Descriere activitate: A fost organizată o paradă a personajelor din povești… copiii fiind costumați în personajele preferate… Poveștile au prins viață și astfel, zâne, feți frumoși, cavaleri, prinți, prințese au fost prezentate cu mândrie de către preșcolari.
Activitate: Insule de lectură
Nivel: unitate de învăţământ
Tip: itinerantă
Denumire activitate: TOȚI COPIII POT SĂ CITEASCĂ!
Descriere activitate: În parcul Olari și în parcul Nicolae Titulescu au fost amenajate insule, pentru o săptămână, unde copiii din cartier, alături de preșcolarii grupelor mari din grădiniță, au putut răsfoi și prezenta cărțile donate de către @Asociația OvidiuRo și asculta poveștile lecturate de către educatoarele grădiniței, mămici ai copiilor din parc… din dragoste pentru lectură, din dorința de a împărtăși cât mai mult și de a insufla și la alte persoane dragostea pentru carte.
Le-a fost citită cu voce tare povești precum ,,De ce vă certați, Matei?” de Brigitte Weninger din care au descoperit că nu e plăcut să te joci singur și că un prieten adevărat va găsi puterea de a ajuta și de a ierta, “Pupo învață să fie curajos” de Mirabela Les unde descoperă Drumul Curajului, pe care îl parcurg împreună cu Pupo, la final devenind și ei curajoși, ,,Pupo învață să protejeze natura” de Mirabela Les, ,,Elmer”, etc.
 
 
 
Activitate: Rutine de lectură
Nivel: unitate de învăţământ
Tip: cu directorul
Denumire activitate: AMBASADORUL… POVEȘTILOR
Descriere activitate: În luna martie, d-ra director a citit copiilor povestea ,,Nu numai o carte…”, preșcolarii descoperind că o carte poate servi ca pălărie, ca piesă de construit…. limita fiind doar imaginația lor. Și, desigur, mai există un lucru magic pe care ăl poate face o carte….
 
Activitate: Rutine de lectură
Nivel: grupă
Tip: Atelier de lectură pentru părinţi
Denumire activitate: ,,ÎN LUMEA PRIETENIEI”
Descriere activitate: PREȘCOLARII DIN CELE 12 GRUPE ALE GRĂDINIȚEI AU DESCOPERIT POVEȘTILE DIN LUMEA PRIETENIEI….
Prietenia și încrederea în forțele proprii, pe înțelesul copiilor, sunt teme de interes atât pentru copii, cât și pentru părinți. Cele mai bune instrumente prin care putem să îi familiarizăm pe copii cu aceste teme sunt cărțile de povești. Povestea “PUPO ȘI MIȚI ÎN ORAȘ”, a fost citită preșcolarilor de la GRUPA MARE “E” – ” MICII ECOLOGIȘTI”, de către preotul Nicolae C., tatăl Sarei C.. Această poveste le-a dezvăluit preșcolarilor aventura amuzantă a celor doi prieteni într-un oraș aglomerat, învățându-i cât de important este să ai prieteni și să te încrezi în propriile forțe pentru a reuși să îți ajuți prietenii la nevoie.
Joi, de ziua Poliției Române, ciupercuțele au fost vizitate de dl. polițist C. care le-a citit povestea „Nu, înseamnă Nu!”, încurajându-i să-și exprime sentimentele.
Despre prietenie le-a povestit piticilor astăzi mămica lui P. Annelise. Povestea ce a stârnit amuzament dar și empatie a fost “Armin cel zăpăcit”, în urma căreia am putut scoate în evidență proverbul ,,Prietenul la nevoie se cunoaște”.
D-na educatoare D.L., mama Flaviei, de la grupa mijlocie D a citit povestea ,,ARMIN CEL ZĂPĂCIT” – Copilul va afla ca sunt momente în care apare uitarea, astfel, uităm unde aşezăm anumite obiecte utile activităţii noastre. Ce avem de făcut? Ne relaxam, apoi reluam activitatea! Si ne dam seama ca obiectele sunt foarte aproape de noi.
Săptămâna aceasta ca invitat adult a fost o mămică, -hair stilist- care deși conduce o afacere nu a considerat că este prea ocupată pentru a se implica în activitățile din grădiniță și s-a arătat deschisă pentru provocarea proiectului „Citește-mi 100 de povești” citind cu voce tare copiilor din grupa mare C una dintre cărțile cu PETE MOTANUL din care au înțeles că dacă a pierdut toți nasturii de la cămașă motanul tot nu s-a supărat ba încă a descoperit că avea un buric precum un năsturel
O mămică a citit cu voce tare preșcolarilor de la grupa mijlocie C povestea ,,Odil Crocodil” de Jessica Wright. Copiii au învățat că prietenii ne fac fericiți și că prieten ne poate fi oricine, indiferent cum arată.
La grupa Buburuzelor,a venit doamna Andreea,profesor și mămică de profesie,care ne-a citit povestea ”Călătoria norului”. Deși se considera a fi timid, un nor i-a învățat pe copii despre curaj, acel moment in care mergi mai departe, chiar si atunci când iți este frică.
Un părinte a citit copiilor de la grupa mare D, o povestioară despre prietenie ”Ziua de naștere a lui Elmer”. Aceștia au aflat că elefanții voiau să îi facă o farsă lui Elmer, animalele toate prefăcându-se că au uitat de ziua lui de naștere. Însă gluma nu are efectul așteptat și elefanții își dau seama că ar fi trebuit să asculte sfaturile primite de la prietenii lui Elmer…
Florile din grupa mare ,,A” au primit vizita uneia dintre mămicile de la grupa noastră care a venit însoțită de povestea ,,Cine e prietenul nostru?”. Această poveste i-a introdus pe preșcolari în lumea prieteniei și au aflat care era prietenul comun al celor patru animăluțe: Rinocerul, Crocodilul, Zebra și Girafa.
Grupa Veseliei a avut invitat pe doamna profesoară Păunescu Gretuța, mama unui preșcolar de la grupa mare A, și le-a citit povestea ,,Nanata”.
În calitate de invitată doamna profesor Gretuța Păunescu le-a citit copiilor de la grupa Ștrumfilor povestea ,,Două prietene de nedespărțit” din care preșcolarii au înțeles că un prieten este cineva care te cunoaște bine și ține la tine dar numai de tine depinde să ai încredere în el și să te dovedești demn de încredere la rândul tău.
 
Activitate: Evenimente de lectură și cultură
Nivel: unitate de învăţământ
Tip: Makers Space
Denumire activitate: CĂLĂTORIE PE TĂRÂMUL POVEȘTILOR – LOCUL UNDE DESCOPERIM PRACTIC POVEȘTILE
Descriere activitate:
Pentru că lumea poveștilor este o lume magică, plină de personaje în care copiii se regăsesc sau cu care se identifică, am creat un spațiu la centrul Artă din cutii reciclabile (de carton), care să redea Turnul din povestea „Frumoasa din Pădurea Adormită” în care prințesa doarme, dar copiii, din grupa mare C, în jurul ei o veghează citind cărți de povești. Intrarea copiilor în spațiul mirific al „cetății” îi face pe fiecare dintre ei să se simtă precum personajele din povestea cunoscută
Pornind în aventura cunoașterii, piticii grupei mici B au inițiat propria călătorie pe tărâmul poveștilor, construind din cuburi scene din povești cunoscute și îndrăgite. Activitatea s-a dovedit a fi una cu un impact pozitiv asupra creativității și imaginației celor mici, aceștia exprimându-și dorința de a repeta acest tip de atelier.
Preșcolarii de la grupa mare A au călătorit în această săptămână pe tărâmul poveștilor și astfel au creat o secvență din povestea ,,Fata babei și fata moșneagului”, de Ion Creangă. Copiii au construit cu ajutorul cuburilor din lemn fântâna fermecată din poveste, iar la final una dintre fetițele de la grupă a intrat în rolul ,,fetei moșneagului” și le-a spus acestora povestea din care făcea parte și ea.
Preșcolarii grupei mici C au construit,din cutii de carton, personajul lor preferat ”Scufița Roșie” sub formă de puzzle. Au fost foarte implicați și entuziasmați de această activitate, deoarece au descoperit-o pe Scufița Roșie într-o dimensiune mare.
Copiii din grupa mică A au realizat o scenă din povestea ,,Albă ca Zăpada și cei șapte pitici”.
Poveștile îndrăgite de micuțele ciupercuțe de la grupa mijlocie A au prins viață prin imaginația, priceperea și fericirea lor. Au răspuns cu bucurie la provocarea de-a realiza o scenetă, un moment dintr-o poveste cu ajutorul unor cuburi de lemn și au decis să construiască căsuța piticilor.
Preșcolarii de la grupa mijlocie C au realizat din cutii scene din povestea ”Scufița Roșie”, o poveste foarte îndrăgită de ei.
Copiii de la grupa mare D au creat din cutii scene din povestea preferată, ,,Pinocchio”, o poveste extraordinară, plină de imaginație, în lumea celebrei păpuși de lemn…. o aventură pentru copii care are un rol educativ, defăimând minciuna și neascultarea de părinți.
Preșcolarii de la grupa Ștrumfilor au călătorit pe tărâmul poveștilor alături de Scufița Roșie, punându-și în evidență talentul și creativitatea pentru a construi din cuburi o frumoasă căsuță pentru bunicuța.
 
Activitate: Insule de lectură
Nivel: familie
Tip: acasă
Denumire activitate: CITIM… ȘI ACASĂ!
Descriere activitate: Insula de lectură de acasă ,,Cortul cu povești de acasă” reprezintă locul departe de ecrane și de tehnologie, un spațiu confortabil și călduros, unde micuța Anya poate să se aventureze în lumea poveștilor și unde imaginația nu are limite, alături de părinți și bunici.
 
Cărțile reprezintă un instrument eficient de modelare intelectuală a copiilor și este important să facă parte din viața acestora și acasă, nu numai la grădiniță. Chiar dacă nu știu să citească, copiilor le poate fi insuflată dragostea pentru lectură încă de la vârste fragede. Cel mai bun exemplu îl pot oferi chiar părinții, iar copiii își vor forma de timpuriu o percepție pozitivă asupra obiceiului lecturii. În acest sens, părinții preșcolarului Luca T. petrec timpul liber citindu-i băiețelului povești din cărți viu colorate și frumos ilustrate pentru a-i atrage atenția și a-i insufla dragostea pentru lectură. Acasă i-au amenajat preșcolarului o insulă de lectură, iar cititul a devenit un obicei, o rutină pe placul celui mic, fiind o activitate de familie.
Activitate: Insule de lectură
Nivel: localitate
Tip: altele
Denumire activitate: POVEȘTILE DE LA POALELE MUNTELUI
Descriere activitate: Într-un loc minunat de la poalele Muntelui Vîlcan, în satul Runcu, am decis să organizăm o insulă de lectură. O echipă de cadre didactice din grădinița noastră și-au umplut tolba cu povești și au decis ca și copiii, din această zonă unde nu au acces la o bibliotecă sau o librărie, să se întâlnescă cu poveștile din cadrul proiectului „Citește-mi 100 de povești!”.
Așezați confortabil pe o pătură sau o perinuță, copiii au savurat poveștile „URSULE BRUN, URSULE BRUN, TU CE VEZI?” și „PETE MOTANUL – ADOR TENEȘII ALBI”, după care ei înșiși au savurat alte povești în aceeași manieră plăcută și confortabilă. Bineînțeles că la final s-au arătat dornici să mai venim pentru a citi și alte povești, ceea ce intenționăm să facem cât mai des!
 
Activitate: Evenimente de lectură și cultură
Nivel: grupă
Tip: Zi cu semnificație pentru copiii din grupă
Denumire activitate: ,,ZIUA GRUPEI…. PITICII”
Descriere activitate:
În data de 17 martie 2021, piticii din grupa mică ”B” au sărbătorit ziua grupei, zi cu o înaltă încărcătură emoțională.
Aceasta a avut drept etapă pregătitoare lecturarea cu o zi înainte a cărții ,,Conni își serbează ziua de naștere”, ocazie cu care cei mici au descoperit modalități plăcute de petrecere a unei zilei de naștere.
Astfel, pregătiți cu coifuri și baloane, au citit împreună cu educatoarea de la grupă dialogul dintre pitici și Albă ca Zăpada, și au înțeles că este foarte important să nu- și piardă încrederea în forțele proprii și că forțele răului întotdeauna vor fi învinse de bine.
,,Și altfel, citim o poveste…” – Festivalul cărților
Provocarea a constat în descoperirea altor modalități de a citi o poveste …
Activitate: Rutine de lectură
Nivel: unitate de învăţământ
Tip: Luna lecturii
Denumire activitate: UN COPIL- UN CITITOR
Descriere activitate: O lună în care fiecare copil/părinte/invitat va veni la grădiniță cu o carte/ o poveste pe care o va citi și o va dona.
Luna lecturii “Un copil-un cititor” a fost sărbătorită la grupa VESELIEI prin surpriza pregătită de domnul profesor, de la CNSH, care ne-a adus în dar cartea “Ursuletul Gen nu și Ratusca Mac”, pe care ne-a și citit-o!
În această săptămână, piticii din grupa mică ”B” au primit vizita mămicii Alexandra care a venit însoțită de mai multe cărți din seria ce o au drept eroină pe micuța Conni, pe care le- a donat micuților pentru a descoperi cum se comportă aceasta în anumite situații date.
Ascultând povestea ”Conni la grădiniță” citită de mămica Alexandra, copiii au aflat cum se comportă aceasta și colegii ei la grădinița și la ce activități participă. Micuții au fost surprinși să afle cât de multe asemănări există între ei, micuța Conni și activitățile pe care le desfășoară cu toții la grădiniță.
Mama lui Nicolas, d-na Ciobanu, le-a citit copiilor de la grupa Isteților, povestea ,,Cizmarul și spiridușii”.
La grupa Albinuţelor a fost invitat EDUARD B. un fost preşcolar al grădiniţei care a lecturat şi donat povestea ,,Pinocchio” de Carlo Collodi. Textul poveştii şi ilustraţiile au trezit interes în rândul copiilor, Pinocchio fiind un personaj îndrăgit de preşcolari.
Unul dintre preșcolarii grupei Buburuzelor a venit la grădiniță însoțit de cartea “Inimioare fericite”. Ne-a povestit cât de fericit era când părinții îi citeau povești din această carte și s-a bucurat că acum și colegii săi de grădiniță pot asculta poveștile lui preferate.
La grupa Florilor, o mămică a venit cu o carte și le-a citit preșcolarilor povestea ,,Furnica și porumbița”, al cărei conținut face referire la prietenia dintre o furnică și porumbiță, concluzia fiind – ,,Prietenul la nevoie se cunoaște”.
Invitata Ciupercuţelor, domnişoara Cosmina, a venit în mijlocul copiilor cu o carte care se numeşte GIRAFA SE MUTĂ. Ciupercuţele au ascultat cu atenţie povestea girafei care a vrut să se mute din savana africană trecând prin mai multe experienţe. Domnişoara Cosmina a donat Ciupercuţelor cartea citită.
Un copil de la grupa mare ”Puișorii moțați” a venit la grădiniță cu o carte pe care a citit-o colegilor. Acesta a dorit să o doneze grupei pentru ca și ceilalți colegi să o citească.
Ana, elevă la Colegiul Național ,,Spiru Haret” a venit în grupa ,,Ștrumfii cititori”, grupa mare ,,B” și ne-a adus în dar cartea ,, 55 de povești de Bună Purtare” din care a citit povestea ,,Nu risipi apa! Apa înseamnă viață!”. Preșcolarii au învățat că apa este un adevărat ,,prieten” al oamenilor, deoarece o folosesc pentru a bea, pentru a se spăla, pentru a-și prepara hrana, pentru transport sau pentru a produce alte produse necesare traiului de zi cu zi.
https://www.facebook.com/432089236958951/videos/923129455157021  
 
Activitate: Rutine de lectură
Nivel: unitate de învăţământ
Tip: cu directorul
Denumire activitate: AMBASADORUL… POVEȘTILOR
Descriere activitate: În luna martie, d-ra director va citi copiilor din cele 12 grupe povestea ,,Nu numai o carte…”, preșcolarii de la grupele mici A,B, C, mijlocii A,B și mari A,B, E descoperind că o carte poate servi ca pălărie, ca piesă de construit…. limita fiind doar imaginația lor. Și, desigur, mai există un lucru magic pe care îl poate face o carte….
Activitate: Evenimente de lectură și cultură
Nivel: unitate de învăţământ
Tip: Expoziţie Coperta cărţii mele preferate
Denumire activitate: PRIMA MEA… COPERTĂ
Descriere activitate:
Coperta este prima impresie pe care o carte o creează pentru potențialii săi cititori. Bazându-ne pe acest fapt am organizat o expoziție unde copiii au prezentat coperta unei cărți pe care o îndrăgesc, lângă varianta originală a acesteia. Odată desenate principalele elemente ce se regăseau în coperta originală, copiii și-au lăsat imaginația să zburde. Cu creioanele colorate în mână preșcolarii au realizat minunății de desene, coperți ca “Pete Motanul”, “Mica sirenă”, “Degețica”, “Turtița fermecată”, “Omida mâncăcioasă”, etc. sunt numai bune de dus la tipografie. Preșcolarii și-au manifestat creativitatea și originalitatea creând coperta cărții preferate. S-au acordat diplome participanților.
 
Activitate: Evenimente de lectură și cultură
Nivel: naţional
Tip: Ziua Culturii Naţionale
Denumire activitate: Festival de muzică și poezie ,,Eminesciana”
Descriere activitate: În acest an, festivalul s-a desfășurat online, îndrumându-i pe copii prin labirintul creaţiei eminesciene, povestindu-le despre frumoasa copilărie a poetului, înțelegând astfel, că și scriitorii au fost copii și că au trecut prin experiențe interesante. Citindu-le poezii pe tema naturii, le dezvoltăm sensibilitatea și simțul frumosului. Ieșirile în natură sunt un bun prilej pentru lectura operei eminesciene.
Activitate: Parteneriate
Nivel: general
Tip: cu o bibliotecă
Denumire activitate: PAGINI ALESE… PENTRU CEI MICI
Descriere activitate: În luna octombrie s-a încheiat cu biblioteca județeană un parteneriat, cu activități lunare care atrag copiii în lumea fermecată a cărților.
Unele dintre cele mai importante valori pe care dorim să le transmitem preșcolarilor noștri sunt curajul și încrederea în forțele proprii. În acest sens, reprezentantul Bibliotecii Județene ,,Christian Tell”, domnul D. Lucian, le-a citit preșcolarilor povestea ,,PUPO ÎNVAȚĂ SĂ FIE CURAJOS”. Copiii au învățat, din pățaniile cățelușului colorat, că a fi curajos înseamnă să simți frica, să o conștientizezi și să reușești să o depășești, având încredere în forțele proprii. O fetița din grupă a descoperit că atunci când reușește să fie curajoasă înseamnă că “a parcurs drumul curajului”.
 
Activitate: Laborator de resurse
Nivel: general
Tip: Descrieţi o resursă/practică
Denumire activitate: CARTE PENTRU MAMA MEA
Descriere activitate: copiii vor confecționa împreună o carte ca dar pentru mama
Preșcolarii de la GRUPA MARE “E” – “MICII ECOLOGIȘTI” au confecționat o carte pentru mămici, pentru a le arăta cât de mult le iubesc și le prețuiesc. În carte au reușit să scrie mesaje speciale pentru mama și să-i deseneze portretul.
Copiii adoră ca mămicile să le citească povești, să stea în brațele lor și să urmărească imaginile din carte, să atingă și să dea împreună paginile. Micuții din grupa Ciupercuțelor au pictat pentru a transmite prin culoare sentimentele lor de dragoste și mulțumire și împreună am creat o carte: „Mesaje pentru mămica mea!”
Fiecare copil va realiza câte o filă a cărții pentru mama, ca apoi să fie așezată la Insula de lectură din grupa Fluturașilor.
Pentru a-și arăta dragostea și prețuirea pentru mamele lor, copiii de la grupa mare Puișorii moțați au realizat desene care ilustrează aspecte specifice anotimpului primăvara, au decupat, au lipit realizând un dar pentru mama, un rezultat al muncii lor, punând în el imaginația și dragostea lor.
Cu ocazia zilei de 8 martie, preșcolarii grupei mijlocii Steluțele, au realizat o carte dedicată mămicilor. Fiecare copil a contribuit la realizarea cărții, prin pictură, desen, colaj, rezultatul final fiind o bucurie pentru micuții artiști și de asemenea, pentru mămici.
Grupa Isteții a confecționat cartea ”Mama mea e specială”
Copiii de la grupa Buburuzele au creat o carte ”Activitățile mamei mele” care cuprinde toate activitățile pe care mama le face într-o zi. Prin intermediul acestei activități s-a dorit conștientizarea efortului pe care o mamă îl face în fiecare zi pentru bunăstarea întregii familii.
Pentru a marca ”Ziua Mamei”, fiecare preșcolar de la grupa mijlocie Albinuțele a colorat o imagine specifică acestei sărbători. Toate imaginile au fost atașate într-o carte dedicată mămicilor.
Iubirea mamei pentru copilul ei este cel mai profund sentiment. Preșcolarii de la grupa mare Florilor au hotărât ca în semn de recunoștință și iubire pentru aceasta să confecționeze o carte plină de culoare în care să-și expună desenele realizate cu multă străduință și să o ofere acestora ca și un dar.
Preșcolarii grupei mici Piticii au confecționat împreună o carte, a cărei file sunt chiar felicitările pe care aceștia le-au lucrat cu mânuțele lor. Această activitate a lăsat amprenta în sufletul piticilor în ceea ce privește dragostea și prețuirea față de mămici.
Copiii de la grupa mică Veseliei au realizat o carte pentru mama “Pentru tine, mama mea!” în care au exprimat prin desen iubirea pentru aceasta.
Florile au prins viață și culoare în mâinile preșcolarilor de la grupa Ștrumfilor și au fost adunate într-o carte intitulată sugestiv ,,Carte pentru mama mea”.
Activitate: Evenimente de lectură și cultură
Nivel: grupă
Tip: Expoziție Coperta cărții mele preferate
Denumire activitate: ,,CARTEA PREFERATĂ”
Descriere activitate: preșcolarii, din fiecare grupă, vor confecționa coperta cărții preferate care vor fi expuse în cadrul unei expoziții
Pentru că preșcolarii iubesc foarte mult poveștile, le place să le asculte dar și să le povestească, au făcut și desene care să ilustreze poveștile lor preferate, sau cărțile de povești pe care le preferă, desene pe care le-am organizat într-o expoziție la nivelul grupei Puișorii moțați.
Expoziția ,,Coperta cărții mele preferate” a însemnat în rândul preșcolarilor o activitate interesantă, prin stimularea creativității pentru realizarea unei coperți de carte. Fiecare preșcolar de la grupa mare ,,Florile” a realizat prin desen liber coperta cărții preferate de ei, care au fost expuse în cadrul unei expoziții alături de cartea preferată.
Copiii de la grupa Fluturașii au redat prin intermediul desenului coperta cărții de povești preferate.
În cadrul acestei activități, preșcolarii de la grupa Steluțele au fost provocați să realizeze o copertă de carte și, de asemenea, să aleagă un titlu reprezentativ. Dintre toate coperțile realizate, patru dintre ele au fost câștigătoare, fiind expuse pe tablă.
Cartea preferată a copiilor de la grupa mare Isteții rămâne “Omida mâncăcioasă”, așa că am realizat împreuna cu aceștia coperta cărții, folosind diferite imagini din poveste.
Copiii iubesc cărțile și biblioteca grupei se îmbogățește permanent cu cărți pe placul micuților. Printre preferatele lor, pe primele locuri se regăsesc povești precum: ursul păcălit de vulpe, capra cu trei iezi, omida mâncăcioasă, ursul brun, etc. Ciupercuțele au fost încântate să deseneze și să redea coperta cărții preferate privită prin ochi de copil cu care au organizat o expoziție.
Preșcolarii de la grupa mijlocie Albinuțele au ales cartea preferată ”Pete Motanul – Ador tenișii albi”. Au decupat imagini din poveste și au realizat coperta acestei cărți minunate, foarte iubită de preșcolari.
Preșcolarii de la grupa mică Buburuzele au colorat cu entuziasm coperțile cărților copilăriei. Cele mai sugestive lucrări au fost puse în cadrul expoziției ,,Cărțile copilăriei mele.
Preșcolarii GRUPEI MARI “E” -“MICII ECOLOGIȘTI” au realizat expoziția “Coperta cărții preferate”. Fiecare preșcolar și-a ales o poveste preferată și a redat prin desen o copertă sugestivă.
Copiii de la grupa mare ,,B” au călătorit pe insula ,,Ștrumfii cititori” de unde s-au întors cu cărțile preferate, le-au desenat coperțile, realizând o frumoasă expoziție de carte.
În cadrul acestei activități, preșcolarii grupelor mici Piticii și Veseliei, și-au ales atent povestea preferată, iar ulterior au desenat, în limita posibilităților impuse de vârstă, coperta cărții îndrăgite de fiecare. Această activitate a stârnit interesul și curiozitatea celor mici, de a transpune prin desen povestea ce si-a lăsat amprenta în gândul acestora.
Activitate: Rutine de lectură
Nivel: unitate de învăţământ
Tip: Tema lunii
Denumire activitate: TEZAURUL CU POVEȘTI
Descriere activitate: În această lună, copiii vor trăi împreună cu invitații și personajele poveștilor nenumărate aventuri pe tărâmul…încrederii în forțele proprii.
Preșcolarii grupei mijlocii Steluțele au ascultat povestea “Firicelul de iarba și bătrânul stejar”. Steluțele au învățat că, fiecare copil este puternic, fiindcă are o forță în el, pe care trebuie să o facă să crească zi de zi, exersând curajul.
Preșcolarii grupei mici B – Piticii au făcut cunoștință cu Ane-Moni, o mică meduză ce a prins curajul de a se aventura în locuri nebănuite ale apelor, alături de prietenul ei, racul. Aceasta poveste a fost citită de o elevă practicantă, având un impact vizibil, pozitiv, asupra celor mici.
Pentru preșcolarii de la grupa mare Isteții, am pregătit o povestioară din care vor afla cum să își câștige încrederea în sine în momentele dificile. Am ales să citesc copiilor cartea “Uimitoarea Daisy” pentru ca aceștia să își poată gestiona mai ușor emoțiile, să poată reuși să depășească fiecare obstacol de care vor avea parte. Uimitoarea Daisy are un vis măreț! Toți se îndoiesc de ea, însă ea nu se dă bătută! Cu vorbele mamei și încrederea în sine Daisy reușește să își îndeplinească visul!
Poveștile sunt un ,,filtru” excelent care permit copilului să elimine tot ceea ce l-a deranjat sau nu a fost pe placul lui, un mijloc de a înțelege sentimentele. În această săptămână, Ciupercuțele au ascultat povestea „Firicelul de iarbă și bătrânul stejar”, povestea unui firicel de iarbă care descoperă forța în el însuși și reușește să-și învingă fricile.
În cadrul temei lunare ,,Încrederea în forțele proprii”, am ales povestea ”Uimitoarea Daisy”, pe care le-am citit-o cu voce tare preșcolarilor de la grupa mijlocie Albinuțele. Mesajul transmis de această poveste le-a plăcut foarte mult copiilor, de a avea mereu încredere în forțele proprii, să nu se lase influenți de persoanele din jurul lor și să nu se dea bătuți niciodată.
Preșcolarii grupei mare Florile au fost introduși săptămâna aceasta pe tărâmul încrederii în forțele proprii prin lecturarea poveștii ,,Firicelul de iarbă și bătrânul stejar”. Aceștia au descoperit că adevărată forță stă în propria persoană și că trebuie să o facă să crească în fiecare zi pentru a se simți în siguranță.
Buburuzele au ascultat povestea „Firicelul de iarbă și bătrânul stejar”. Copilul trebuie să înțeleagă că încrederea în propriile puteri este un proces continuu ce se derulează pe parcursul întregii vieți. Ea nu se naște instantaneu, ci prin intermediul unor fapte care îi ajută să devină mai puternic.
Preșcolarii de la grupa Ștrumfilor au ascultat povestea ,,Emoțiile lui Noni-Îmi este frică!” și l-au cunoscut pe Noni, un mic unicorn, care i-a învățat să-și gestioneze emoțiile.
Invitat pentru citire cu voce tare cu un grup de copii de la grupa Puișorii moțați, a fost un fost preșcolar al grupei, care a venit să citească actualilor preșcolar povestea „Aventurile râmei OLI” care i-a captivat pe copii din prima clipă, dar și faptul că un fost copil care a fost în acestă grupă iar acum este la liceu i-a impresionat foarte mult.
 
Activitate: Rutine de lectură
Nivel: unitate de învăţământ
Tip: cu invitaţi adulţi sau copii
Denumire activitate: CUFĂRUL CU POVEȘTI…
Descriere activitate: Invitați, precum elevi practicanți de la Colegiul Național ,,Spiru Haret” din Tg- Jiu, vor încerca antrenarea tuturor copiilor din grădiniță în ateliere de lectură prin poveștile citite
Preșcolarii Grupei Mari “E” – “MICII ECOLOGIȘTI” au ascultat povestea “ZIUA SPĂLATULUI PE DINȚI LA ZOO”, citită din cartea adusă de doamna bibliotecar Sandu Luiza, reprezentant al Bibliotecii Județene “Christian Tell”. Cu această ocazie, copiii au pătruns într-o altă lumea a poveștilor, unde personajele au fost, de data aceasta, animalele de la ZOO. Prin intermediul acestei povești, copiii au aflat cât este de important să te speli pe dinți, consolidându-și astfel deprinderile de utilizare a normelor de igienă dentară.
Pentru că ziua mamei este o sărbătoare îndrăgită și celebrată în toată lumea, în această perioadă am avut invitată o mămică a unui preșcolar, de meserie avocat, care și-a manifestat interesul de a ne sprijini în derularea proiectului „Citește-mi 100 de povești” prin participarea la un atelier de lectură în care a citit povestea „CUM IUBEȘTE MAMI PUIUL”, de Leslie Kimmelman și Lisa McCue din care copiii au înțeles că o mamă își iubește copilul în orice condiții și indiferent ce face acesta și că dragostea mamei este infinită.
BIANCA, elevă practicantă, a citit Fluturașilor povestea ANE-MONI PLEACĂ ÎN AVENTURĂ. Copilul va afla ca la apariția plictiselii, se pot desfășura multe activități, simțindu-te chiar în siguranță.
La grupa Steluțelor, preșcolarii au primit în vizită o elevă practicantă, care le-a citit povestea “E ușor să-ți faci prieteni”. Copiii au învățat de la Ursul morocănos, că poți fi cel mai fericit, atunci când ești înconjurat de prieteni.
ÎN VIZITĂ LA GRUPA CIUPERCUȚELOR A VENIT RALUCA, O ELEVĂ DE LA CN „SPIRU HARET”, PENTRU A LE CITI PREȘCOLARILOR CARTEA „UNDE A PLECAT GIRAFA?”. COPIII AU FOST ÎNCÂNTAȚI DE POVESTE ȘI AU ÎNȚELES CĂ EȘTI ACASĂ ACOLO UNDE TE SIMȚI CEL MAI BINE.
Eleva practicantă a venit în fața copiilor și a citit o frumoasă povestioară “Firicelul de iarbă și bătrânul stejar” din care aceștia au reținut că trebuie să procedeze asemenea firicelului de iarbă curajos. Preșcolarii de la grupa Isteții au descoperit că adevărata lor forță o dețin chiar ei și că trebuie să o facă să crească în fiecare zi pentru a se simți in siguranță.
Eleva practicantă, Izabela, a citit cu voce tare preșcolarilor de la grupa mijlocie Albinuțele povestea ”Firicel de iarbă și Bătrânul Stejar”. Copiii au învățat că trebuie să fie puternici, să depășească toate obstacolele care apar și că adevărata forță este în ei însuși.
Eleva practicantă le-a citit copiilor de la grupa Buburuzele povestea ,,Supărarea jucăriilor” prin care s-a evidențiat nevoia jucăriilor de a fi tratate corespunzător, dar și consecințele nerespectării acestui aspect de către copii și anume plecarea jucăriilor de acasă.
Florile de la grupa mare A au primit în vizită una dintre practicantele de la Colegiul Național ,,Spiru Haret” care le-a citit fabula ,,Broasca țestoasă și iepurele”. Această fabulă i-a învățat pe copii să fie perseverenți, să îndrăznească să încerce, chiar și atunci când totul li se pare în zadar și mai ales să nu fie lăudăroși.
Andreea, eleva practicanta de la CNSH, a citit în cadrul atelierului de astăzi, copiilor de la grupa Veseliei, o poveste emoționantă “Te iubesc mai mult decât orice pe lume”.
Preșcolarii de la grupa Ștrumfilor au descoperit împreună cu Teodora, elevă în clasa a XI-a la CNSH, marea aventură prin care trece Tarzan, din cartea ,,Fiul junglei” ,pentru a-și descoperi identitatea.
Activitate: Evenimente de lectură și cultură
Nivel: localitate
Tip: Artă stradală
Denumire activitate: LĂSAȚI CĂRȚILE SĂ ÎȘI ATINGĂ SCOPUL!
,,Deschide cartea, ca să înveți ce au gândit alții, închide apoi cartea, ca să găndeşti tu însuți. ”
Activitate: Evenimente de lectură și cultură
Nivel: internaţional
Tip: Ziua Internaţională a Cărţilor
Denumire activitate: MAMA ÎMI CUMPĂRĂ O CARTE!
Descriere activitate: Vizită la o librărie de cărți unde au ales ce carte ar dori să citească….
Pentru a crește intelectual, e nevoie să le dezvoltăm copiilor pasiunea pentru lectură, să-i învățăm să citească povești, să se împrietenească cu eroii din basmele îndrăgite.
Copiii care au vizitat o librărie pentru prima oară au exclamat cu toții: „Wau!!!”. Ei au aflat multe lucruri despre cărți, despre scriitori, au răsfoit cu mult interes cărțile.
Copiii sunt mari iubitori ai cărților și aceasta o demonstrază bucuria pe care aceștia au manifestat-o odată intrați într-o librărie plină cu cărți. Deși unii dintre ei au recunoscut că niciodată nu au mai fost într-o librărie să cumpere o carte, multitudinea de volume i-au captivat pur și simplu. S-au mutat la diferite standuri, au răsfoit o multitudine de căți unele cu titluri cunoscute precum poveștile pe care le știu de la grădiniță, altele complet noi precum Atlase geografice, eciclopedii etc. A fost foarte greu să se hotărască, dar după lungi dezbateri și îndrumări din partea cadrelor didactice și ale angajaților librăriei. fiecare dintre copii și-au procurat cel puțin o carte și a plecat cu ea acasă cu promisiunea fermă de a se întoarce pentru mai multe exemplare.
Copiii au ieșit din librărie satisfăcuți, bucuroși de cele văzute și auzite acolo, promițându-ne că vor veni foarte des la librărie pentru a descoperi ceva nou, iar noi vom depune eforturi pentru a le educa dragostea pentru citit, pentru lumea nouă pe care neapărat trebuie să o descopere.
Sperăm că prima vizită la librărie va rămâne mult timp în amintirea micilor cititori!
Ava a vizitat împreună cu mama o librărie unde a ales ce carte ar dori să citească….
,,Dacă ești părinte, deschide-i copilului ușile către direcții necunoscute pe care să le poată explora. Nu fă să-i fie frică de necunoscut, acordă-i susținere.” – Osho
Activitate: Evenimente de lectură și cultură
Nivel: internaţional
Tip: Ziua Internaţională a Cărţilor pentru Copii
Denumire activitate: Poveștile lui Andersen
Descriere activitate: O INCURSIUNE ÎN LUMEA MAGICĂ A POVEȘTILOR LUI ANDERSEN, Regele Poveștilor de Pretutindeni
Activitate: Rutine de lectură
Nivel: unitate de învăţământ
Tip: Tema lunii
Denumire activitate: TEZAURUL CU POVEȘTI
Descriere activitate: n cadrul activității “Tezaurul cu povești”, preșcolarii de la grupa mică C au pus în scenă îndrăgita poveste “Ursul păcălit de vulpe”, scrisă de Ion Creangă. Buburuzele au dat viață personajelor: Vulpea și Ursul și astfel am putut crea și trăi o experință plăcută și memorabilă. Momentul i-a făcut fericiți pe cei mici, aceștia dorind să repete experiența și cu alte povești.
 
Activitate: Rutine de lectură
Nivel: unitate de învăţământ
Tip: cu invitaţi adulţi sau copii
Denumire activitate: CUFĂRUL CU POVEȘTI…
Descriere activitate:
Animale, culori și multă joacă. Cu ilustrații calde, exuberante și cu un text amuzant și ritmat, „Ursule brun” este o carte care invită copiii de vârste mici să se joace și să se familiarizeze cu primele noțiuni despre culori și câteva animale foarte cunoscute. Datorită structurii sale repetitive și dinamice, este o carte-jucărie foarte potrivită pentru numeroase activități și jocuri atât acasă, cât și la grădiniță
Elevi practicanți de la CNSH TG-JIU au antrenat preșcolarii de la grupele Ciupecuțele, Steluțele, Florile, în atelierul de lectură, citindu-le povestea “Ursule brun, tu ce vezi?”. Prin textul amuzant și ritmat cartea a invitat copiii să se familiarizeze cu noțiunile despre culori și câteva animale cunoscute.
Vizita elevilor de la Colegiul Național ” Spiru- Haret” Tg-Jiu a fost un real moment de bucurie pentru piticii din grupa mică “B” , deoarece au descoperit cu ajutorul drei Mihaela lumea fascinantă a păsărilor din Delta Dunării, atât de frumos descrisă în cartea cu Apolodor.
Elevele de la CNSH au venit în vizită la grupa Ștrumfilor să le povestească preșcolarilor că perseverența și răbdarea te ajută să realizezi tot ce-ți propui. ,,Sămânța de morcov” de Ruth Krauss a fost povestea citită de acestea.
În cadrul atelierului, la grupa Albinuţelor, au fost invitati elevi practicanti de la Colegiul Naţional ,,Spiru Haret” care au citit preşcolarilor poveşti precum ,,URSULE BRUN, URSULE BRUN TU CE VEZI?” şi ,,DESCOPERIM CU APOLODOR, ÎN DELTĂ PĂSĂRILE ÎN ZBOR”.
În această săptămână, a pășit în grupa mică “C” o elevă practicantă a liceului CNSH Tg-Jiu, pentru a-i încânta pe cei mici cu un moment de lectură. Cartea “Descoperim cu Apolodor”, citită de invitata noastră, plină de ilustrații și planșe frumos colorate, a stărnit imaginația și curiozitatea celor mici în a descoperi minunății ale naturii.
 
 
 
Activitate: Rutine de lectură
Nivel: unitate de învăţământ
Tip: cu directorul
Denumire activitate: AMBASADORUL… POVEȘTILOR
Descriere activitate:
În cadrul rutinei de lectură ,,Ambasadorul … poveștilor”, domnișoara director le-a citit preșcolarilor, de la GRUPA MARE ,,MICII ECOLOGIȘTI”, GRUPA MIJLOCIE ,,FLUTURAȘII” ȘI GRUPA MICĂ ,,PITICII” povestea “Amos e răcit”, iar la sfârșitul lecturii a analiza abilitățile copiilor de a interacționa cu prietenii lor, și modul în care se manifestă, din punct de vedere afectiv. Prin intermediul acestei povești, copiii au înțeles cât de important este să știm cum să avem grijă de un prieten, atunci când este bolnav, oferindu-i sprijinul la nevoie.
 
Activitate: Rutine de lectură
Nivel: localitate
Tip: la nivel de localitate
Denumire activitate: Lectura… un mod de viață
Descriere activitate: În prima săptămână a lunii mai s-a organizat un nou atelier de lectură, la nivelul localității, pentru a arăta că lectura ne pune mintea în mişcare…
Copiii au fost captați de vocea suavă a Preotului I. B., prin intermediul poveștii RECUNOSCĂTORI. Au urmat, apoi, câteva discuții prin care am putut afla cui sunt recunoscători copiii.
 
Activitate: Rutine de lectură
Nivel: unitate de învăţământ
Tip: Luna lecturii
Denumire activitate: UN COPIL- UN CITITOR
Descriere activitate:
Preșcolarul R. Mihai de la grupa Ștrumfilor a adus din biblioteca personală 4 cărți de povești pe care le-a oferit prietenilor de la grădiniță pentru a le citi. Exemplul acestuia a fost preluat și de alți copiii care și-au adus cărțile preferate la grădiniță unde le-au răsfoit împreună cu colegii.
Fiindcă ne dorim ca preșcolarii noștri să devină persoane care să știe ce înseamnă prietenia și să își integreze în interiorul personalității această valoare, la GRUPA MARE “E”- “MICII ECOLOGIȘTI”, preșcolarul Andrei D. le-a prezentat colegilor povestea “Alice și invenția prieteniei”. Povestea, prezentată de Andrei, i-a ajutat pe copii să înțeleagă cât de important este să fie buni și prietenoși, fiindcă numai așa vor reuși să aibă mulți prieteni.
Preșcolarii de la grupa mare A -,, Florile” au primit vizita elevului Dragoș F. care a venit însoțit de povestea ,,Leul și șoricelul”, pe care le-a citit-o și donat-o preșcolarilor pentru a descoperi că mereu o faptă bună aduce altă faptă bună și că nu trebuie să subestimăm niciodată pe nimeni!
Săptămânal biblioteca grupei „Ciupercuțelor” s-a îmbogățit cu cărți noi, iar rutina zilnică a cititului poveștilor a născut în sufletele ciupercuțelor dorința de „a citi” fiecare cartea preferată și astfel fiecare copil a devenit UN CITITOR!
La grupa Fluturașii un copil din grupa mare a fost invitat să citească o poveste. Au ales povestea PUNGUȚA CU DOI BANI, poveste din care copilul învață să aprecieze mai mult pe cei din jurul lui
La grupa Puișorii Moțați am avut drept invitat pe Patric, un preșcolar dintr-o altă grupă din grădiniță care a citit „Pete Motanul – Ador tenișii albi” – o carte minunată, preferată de copii, care, pe parcursul cititului, s-au alăturat cititorului cântând cântecul lui Pete și urmărindu-i aventura legată de teniși care indiferent cum erau, erau preferații lui!
Activitate: Evenimente de lectură și cultură
Nivel: naţional
Tip: altele
Denumire activitate: ZIUA INTERNAȚIONALĂ A FAMILIEI
Descriere activitate:
În fiecare an, pe 15 mai, este marcată Ziua Internațională a Familiei. Obiectivul este acela de a sublinia importanţa familiilor, fără discriminare, în societate.
AU FOST INVITAȚI MEMBRII AI FAMILIEI CARE AU CITIT POVEȘTI COPIILOR.
Preşcolarii grupei ,,Albinuţelor” au sărbătorit cu emoţie şi încântare ,,Ziua familiei” ascultând povestea ,,VOI RĂMÂNE CU TINE MEREU” de Andrea Schutze, Tina Nagel citită cu voce tare de o mămică. Preşcolarii au înţeles alături de Micul Elefant importanţa familiei, iubirea şi sprijinul necondiţionat acordat de membrii familiei.
Preșcolarii grupei Buburuzele l-au primit cu căldură pe tăticul uneia dintre buburuzele noastre și au ascultat cuminți și curioși povestea “Lama, lama, e vremea să împarți”.
Pentru a sărbători ZIUA INTERNAȚIONALĂ A FAMILIEI, alături de grupa Ștrumfilor a fost mama preșcolarului David T. Aceasta le-a citit copiilor povestea ,,Te iubesc mai mult decât orice pe lume!”. Preșcolarii au învățat că pentru fiecare mama copilul ei este cel mai bun, cel mai frumos, cel mai dulce și cel mai iubit și că familia este comoara lor.
Mama Sofiei de la Grupa Isteților a avut amabilitatea să citească copiilor povestea ,,Căprița încăpățânată”
Activitate: Rutine de lectură
Nivel: grupă
Tip: Atelier de lectură pentru părinţi
Denumire activitate: ,,ÎN LUMEA PRIETENIEI”
Descriere activitate:
Preșcolarii de la grupa Steluțelor au descoperit povești despre prietenie. Am avut ca invitat un polițist care ne-a citit povestea ,, Ursulețul Benny și călătoria în jurul lumii”, poveste care surprinde aspectele prieteniei, dar și ale fanteziei fără margini pe care o prietenie o poate crea.
Steluțele au fost încântate de prezența acestuia și l-au invitat sa vină mai des la grupa noastră.
În această săptămână Ciupercuțele au ascultat povestea URSULEȚUL BENNY ȘI RĂȚUȘCA MAC!, o poveste despre prietenie spusă cu drag de doamna profesoară Gabi, coordonator practică pedagogică. Rățușca Mac avea nevoie de prieteni de nădejde așa cum și adulții și copiii au nevoie de asemenea persoane în viața lor!
În această săptămână, un reprezentant al Poliției Române a citit preșcolarilor de la grupa mică “C” povestea “Alfie, ursul polar”, o poveste despre prietenie, curaj și încredere. Trăsături întâlnite și în meseria desfășurată de invitatul nostru, care le-a servit drept exemplu celor mici și i-a inspirat.
,,O relație specială” este povestea care le-a stârnit interesul preșcolarilor de la grupa ,,florilor”, la final aflând că, cele două surori deși dau dovadă de afecțiune, prietenie, complicitate și se iubesc foarte mult sunt nevoite să stea departe una de alta.
Povestea ,,Un prieten adevărat” de Ulises Wensell și Ursel Scheffler este un bun exemplu despre ce înseamnă prietenia adevărată cu problemele ei, cu neînțelegerile ei, dar mai ales cu responsabilitățile, iertarea și iubirea ei. Alături de grupa Ștrumfilor a fost domnul polițist N. M. care le-a citit și demonstrat copiilor că poliția este alături de ei.
În cadrul activității ,,ÎN LUMEA PRIETENIEI” , la grupa ,,Albinuțelor” au fost invitați reprezentanți ai Inspectoratului de Poliție Județean Gorj. A fost citită povestea ,,O STEA PENTRU FIECARE” de Evelin Jagtam, o poveste despre prietenie. Preșcolarii s-au bucurat de prezența polițiștilor și au ascultat cu interes lectura, înțelegând din aceasta că lucrurile devin mai frumoase atunci când le împărtășești cu ceilalți.
Doamna C. a citit copiilor de la grupa Isteții povestea ,,Vrăjitorul din Oz”. Copiii au fost captivați de personajele şi întâmplările din frumoasa poveste.