PROGRAM MONDIAL
ECO – ȘCOALA
,,NATURA ÎNSEAMNA VIAȚĂ!”
2019-2021
ECO-SCHOOLS este un program pentru managementul mediului şi certificarea şcolilor care-l implementează, coordonat la nivel internaţional de Fundaţia de Educaţie pentru Mediul Înconjurător (FEE), ce reuneşte 81 de organizaţii din 68 de ţări, care acţionează la nivel naţional în domeniul educaţiei pentru o dezvoltare durabilă. Dintre acestea, în anul 2018, 67 de ţări au implementat Programul mondial ECO-SCHOOLS. Pe plan mondial, Programul este susţinut de Uniunea Europeană, UNESCO şi UNEP (Programul Naţiunilor Unite pentru Mediu).
PROGRAMUL ECO-ŞCOALA a debutat pe mapamond ca program-pilot, în anul 1994, pornind de la necesitatea implicării tinerilor în găsirea de soluţii la provocările impuse de dezvoltarea durabilă la nivel local. Ȋn anul 2018 au participat 51 502 de şcoli din lume, din care 17 916 deţin Certificat de Eco-Şcoală şi Steagul Verde. Un număr de 19 800 465 de copiii şi tineri, peste 1 400 000 de cadre didactice dezvoltă acest program în lumea întreagă.
În Romania, PROGRAMUL ECO-SCOALA a debutat în anul 1999 cu doar 5 şcoli pilot, ajungându-se în 2009 la 424 de unităţi şcolare, sub coordonarea Centrului Carpato-Danubian de Geoecologie, în calitate de membru cu drepturi depline al FEE. De-a lungul timpului, circa 850 de unităţi şcolare (grădiniţe, şcoli generale, licee, colegii, grupuri şcolare, şcoli speciale, cluburi sau palate ale copiilor) din România au derulat programul, la finalul anului şcolar 2018/2019 fiind active un număr de 295.
CODUL ECO
- „NATURA ÎNSEAMNĂ VIAȚĂ ȘI… VIAȚA ARE PRIORITATE ! ”
Comitetul Eco-Școala
- REPREZENTANŢII CONDUCERII ŞCOLII
- BÎZDOACĂ ANA-MARIA – director Grădinița cu Program Prelungit „Mihai Eminescu” – Tg-Jiu
- CADRE DIDACTICE
- DUMITRU LIDIA SIMONA – coordonator proiect
- JUREBIE MARIA AUGUSTINA – responsabil educație ecologică
- CHEBEȘI MARINELA- profesor metodist ISJ Gorj
- VĂDUVA IONELA- profesor metodist ISJ Gorj
- SECELEANU LĂCRĂMIOARA
- MERCUREAN IOANA OTILIA
- CONSTANTINESCU ALEXANDRA NICOLETA
- FUGACIU MIHAELA
- CĂLIN ANTONELA
- REPREZENTANŢI AI PĂRINŢILOR
- BORDEIAȘI IONUȚ-VIOREL
- GÎRJABU VALERIA
- REPREZENTANŢI AI AUTORITĂȚILOR LOCALE
- ȘCHEAU ADRIAN-jurist
- REPREZENTANŢI AI ADMINISTRAŢIEI ŞCOLII
- POPESCU TATIANA – administrator financiar
- CORNESCU ALINA OANA – membru al Consiliului de Adimnistrație
- REPREZENTANŢI AI AGENȚIEI PENTRU PROTECȚIA MEDIULUI GORJ
- MERFU CRISTINA – reprezentant al Agenției pentru Protecția Mediului Gorj
- VOINEA IRINA – consilier al Agenției pentru Protecția Mediului Gorj
- AVRAM CONSUELA – consilier alAgenției pentru Protecția Mediului Gorj
BENEFICIILE PROGRAMULUI
Programul reprezintă o oportunitate pentru a îmbogăţi calitatea mediului prin participarea întregii comunităţi şcolare la luarea unor decizii favorabile mediului înconjurător, bazată pe munca în echipă şi antrenarea comunităţii locale.
BENEFICIILE PROIECTULUI
- Prin derularea proiectului preșcolarii vor intra în contact direct cu problemele de mediu și vor participa la rezolvarea unora dintre ele
- Activitățile vor lărgi orizontul de cunoaștere a acestora prin derularea unor experimente și găsirea unor soluții la anumite probleme descoperite chiar de ei înșiși
- Acțiunile desfășurate vor fi povestite de copii în primul rând părinților iar comportamentele însușite vor fi transmise și familiilor „veghind” la respectarea lor atât la grădiniță cât și acasă, în drumeție, în parc, în concediu de către toți membrii familiei
- Implicarea directă a părinților în sprijinirea derulării proiectului la nivelul unității de învățământ și a comunității locale
- Menținerea unui climat deschis de comunicare în cadrul proiectului CCDG prin cunoașterea permanentă a tuturor activităților derulate la nivel național și diseminarea lor atât în rândul preșcolarilor cât și a cadrelor didactice, a părinților, a comunității locale
- Concentrarea pe lucrurile importante și oferirea de oportunități de învățare de care nu pot beneficia în alt context pentru preșcolari.
BENEFICIILE GRĂDINIȚEI
Prin implicarea în Programul mondial Eco-Școala, Grădinița cu Program Prelungit „Mihai Eminescu” îți propuse să devină un etalon al implicării în problemele de mediu existente la nivelul comunității privind identificarea punctelor slabe și găsirea unor soluții de rezolvare a acestora prin desfășurarea unor activități concrete specifice învățământului preșcolar: tragerea unui semnal de alarmă prin activități de prezentare și informare asupra nevoilor și comunității atât preșcolarilor cât și părinților, desfășurarea de în activități concrete legate de reciclare, poluare, stil de viață sănătos, economisirea apei și energiei, hrană.
Activitățile concrete desfășurate cu preșcolarii precum colectarea de deșeuri, reciclarea acestora, plantarea de pomi, flori, desfășurarea unor activități de ecologizare îi vor ajuta pe copii să se deprindă cu grija față de mediu dar să conștientizeze efectele rele ale poluării asupra mediului înconjurător dar și asupra omului, a sănătății sale
Deoarece grădinița este situață într-unul dintre cartierele „muncitorești” ale municipiului, într-o zonă unde locuiesc mai degrabă familii cu venituri medii și mici, beneficiarii direcți ai acestui proiect sunt cei 340 de preșcolari, cu vârste cuprinse între 3 și 6 ani, mare parte dintre ei provenind din medii dezavantajate: familii monoparentale, copii cu CES, părinți plecați în străinătate, cărora, ca beneficiari direcți ai educației, li se va imprima respectul față de muncă, faţă de natură, de mediul înconjurător sprijinindu-i să înțeleagă că grija față de natură este de fapt grija pentru propria viață și sănătate prin facilitarea accesului la o experiența completă de învățare prin joc, prin ateliere creative și interactive de aventuri, transmițându-le principii și valori esențiale pentru o viață sănătoasă și un mediu sănătos.
Totodată grădinița acticvă și implicată în problemele de mediu va insufla copiilor dragostea față de natură, pentru păstrarea unui mediu înconjurător curat pentru noile generații ce vor veni.
DIAGRAMA GANTT
PROIECT ECO-ŞCOALA
AN SCOLAR 2019-2020
NR. CRT | DENUMIREA ACTIVITĂŢII | AN ŞCOLAR 2019-2020 | RESPONSABIL | ||||||||
1. | MIŞCARE FĂRĂ POLUARE | SEPT. | OCT. | DEC. | IAN. | FEB. | MAR. | APR. | MAI | IUN. | DUMITRU LIDIA SIMONA |
X | |||||||||||
2. | FIECARE COPIL ŞTIE DESPRE RECICLARE | X | CORNESCU ALINA OANA CĂLIN ANTONELA | ||||||||
3. | FIECARE SECTOR ARE COŞURI PENTRU COLECTARE | X | BÎZDOACĂ ANA-MARIA | ||||||||
4. | COLŢUL „ECO-ŞCOALA”
| X | CONSTANTINESCU ALEXANDRA FUGACIU MIHAELA | ||||||||
5. | ECOLOGEL | X | CHEBEŞI MARINELA VĂDUVA IONELA | ||||||||
6. | ECOLOGEL NE ÎNVAŢĂ DESPRE RECICLARE | X | MERCUREAN IOANA OTILIA | ||||||||
7. | POLUARE VERSUS RECICLARE | X | SECELEANU LĂCRĂMIOARA MERFU CRISTINA | ||||||||
8. | ECOLOGEL ŞTIE DESPRE ECOLOGIE | X | JUREBIE MARIA AUGUSTINA | ||||||||
9. | ORICE OBIECT RECICLAT, ESTE UN BUN CÂŞTIGAT | X | FUGACIU MIHAELA SECELEANU LĂCRĂMIOARA | ||||||||
10. | PARADA COSTUMELOR RECICLATE | X | BÎZDOACĂ ANA-MARIA CORNESCU ALINA OANA | ||||||||
11. | PLANTĂM ŞI NATURA SALVĂM | X | DUMITRU LIDIA SIMONA MERCUREAN IOANA OTILIA | ||||||||
12. | RECICLARE DE LA MIC LA MARE | X | VĂDUVA IONELA CĂLIN ANTONELA | ||||||||
13. | NIMIC NU SE PIERDE, TOTUL SE TRANSFORMĂ | X | CHEBEŞI MARINELA CONSTANTINESCU ALEXANDRA | ||||||||
14. | MARŞ PENTRU UN MEDIU CURAT ŞI NEPOLUAT | X | JUREBIE MARIA AUGUSTINA | ||||||||
15. | „CĂRTICICA ECO” | X | BÎZDOACĂ ANA-MARIA DUMITRU LIDIA SIMONA |
„MIȘCARE FĂRĂ POLUARE”
Am dorit să tragem un semnal de alarmă asupra poluării făcute de mijloacele de transport și oferirea unei alternative: mijloacele nepoluante de deplasare cum ar fi biciclete, trotinete, role care sunt și foarte utile în deplasarea prin aglomerația urbană.
„POLUARE VERSUS RECICLARE”
Activitatea a constat în acțiuni de informare a copiilor și părinților cu privire la aspecte legate de desfășurarea proiectului ECO-ȘCOALA – „VIAȚA ARE PRIORITATE” în grădinița noastră, avantajele derulării unui astfel de proiect dar și aspecte legate de efectele poluării asupra naturii.
„FIECARE SECTOR ARE COȘURI PENTRU COLECTARE”
https://www.facebook.com/media/set/?vanity=432089236958951&set=a.1632085156959347
Activitatea a constat în dotarea fiecărui sector cu cutii pentru colectare selectivă a deșeurilor, colorate corespunzător tipului de obiecte reciclate prin confecționarea unor coșuri din diferite materiale , având culorile și siglele corespunzătoarea fiecărui tip de material reciclabil: verde-stică , albastru- hârtie/carton, galben- metal/plastic, roșu- gunoi menajer pentru ca preșcolarii să recunoască permanent aceste „culori ale reciclării” și să-și formeze deprinderea de a recicla corect toate materialele și reziduurile.
„COLȚUL ECO-ȘCOALA”
Am creat un „colț” special, dotat cu panou magnetic, vizibil de către orice persoană care intră în unitate, dotat pe care vor fi afișate mesaje, anunțuri, legate de activitățile din proiect, anunțuri importante pentru buna derulare a proiectului
„FIECARE COPIL ȘTIE DESPRE RECICLARE ”
S-a întocmit un tabel în fiecare grupă cu copiii responsabili în fiecare zi cu strângerea selectivă a deșeurilor rezultate în urma activității din grădiniță și păstrarea curățeniei în sălile de grupă.
„ECOLOGEL”
Am confecționat unui personaj din materiale reciclabile „ECOLOGEL” care ne va însoți permanent în aventura noastră de învățare cum să protejăm mediul înconjurător.
„ECOLOGEL NE ÎNVAȚĂ DESPRE RECICLARE”
https://www.facebook.com/media/set/?vanity=432089236958951&set=a.1622894994545030
ECOLOGEL împreună cu reprezentanții Agenției pentr Protecția Mediului, Gorj prezintă copiilor filme, imagini , ppt-uri educative referitoare la efectele nocive ale poluării asupra naturii din care preșcolarii învață de ce este necesară reciclarea și care sunt efectele unui mediu poluat atât asupra naturii cât și a oamenilor.
„ECOLOGEL ȘTIE DESPRE ECOLOGIE…”
Activitatea a constat într-o evaluare a cunoștințelor preșcolarilor dobândite până în cael moment al derulării proiectului, cu privire la adunarea selectivă a gunoiului și distribuirea lui în coșurile cu etichetele specifice: albastru –hârtie, verde-sticlă, galben-plastic/metal, roșu-gunoi menajer
„ORICE OBIECT RECICLAT ESTE UN BUN CÂȘTIGAT”
Workshop cu părinții preșcolarilor care a avut drept scop refolosirea/reciclarea unor obiecte care pot fi transformate cu ușurință în jucării pentru copii.
„PARADA COSTUMELOR RECICLATE”
Parada a costat în prezentarea unor costumații realizate din materiale reciclabile de către copii de la fiecare grupă, costyumații realizate, împreună cu părinții.
„PLANTĂM ȘI NATURA SALVĂM!”
Activitatea a constat în plantarea de arbori ornamentali și flori în curtea grădiniței pentru a da un plus de frumusețe curții grădiniței, spațiu unde copiii ies și se joacă în fiecare zi .
„RECICLARE DE LA MIC LA MARE” –
Am dorit organizarea unei campanii de colectare de deșeuri la nivelul unității de învățământ, cu implicarea părinților, comunitaății locale, partenerilor de mediu și organizarea acestora pe categorii pentru a putea fi selectate și reciclate corespunzător
„ NIMIC NU SE PIERDE, TOTUL SE TRANSFORMĂ!
Datorită donării de către unii părinți a unor cauciucuri s-a decis utilizarea acestora pentru confecționarea unor obiecte – utile și estetice care să înfrumusețeze spațiul de joacă, dar să poată fi folosite și de către preșcolari.
„MARȘ PENTRU UN MEDIU CURAT ȘI NEPOLUAT”
S-a avut în vedere organizarea unui marș al preșcolarilor înoțiți de mesaje ecologice pentru a atrage atenția asupra poluării mediului înconjurător și efectele acesteia asupra sănătății copiilor și părinților.
https://www.facebook.com/432089236958951/videos/331982541893772
„CĂRTICICA ECO”
Relizarea unei broșuri care să cuprindă aspecte legate de realizările și activitățile din cadrul proiectului: indofromații referitoare la proiect, mesaje eco, fotografii din timpul activităților.
Având în vedere închiderea unităților școlare începând cu data de 10 martie 2020 datorită pandemiei de CORONAVIRUS și desfășurarea tuturor activităților în mediul on-line, precum și disponibilitatea părinților, a preșcolarilor și a materialelor de care au dispus în acestă perioadă, unele dintre activitățile propuse după această dată nu au mai putut fi desfășurate, și anume: „RECICLARE DE LA MIC LA MARE”, „MARȘ PENTRU UN MEDIU CURAT ȘI NEPOLUAT”, „CĂRTICICA ECO”.
PROGRAM MONDIAL ECO – ȘCOALA
„NATURA ÎNSEAMNĂ VIAȚĂ”
DIAGRAMA GANTT
2020-2021
COORDONATORI:
PROF. DUITRU LIDIA SIMONA
PROF. BÎZDOACĂ ANA-MARIA
NR. CRT. | TEMA ACTIVITÂȚII | L U N A | RESPONSABILI | ||||||||
IX | X | XII | I | II | III | IV | V | VI | |||
1) | „SĂNĂTATE PRIN MIȘCARE” | X | Prof. Văduva Ionela Ed. Răduțoiu Ariana | ||||||||
2) | O GUSTARE SĂNĂTOASĂ, FIECARE ȘTIE SĂ PREPARE | X | Prof. Chebeși Marinela Prof. Butișeanu Liliana | ||||||||
3) | PLANTĂM ȘI NATURA SALVĂM” | X | Prof. Dumitru Lidia- Simona Prof. Seceleanu Lăcrămioara | ||||||||
4) | „ZIUA VERDE A ECO-ȘCOLILOR DIN ROMÂNIA” | X | Prof. Dumitru Lidia-Simona Prof, Bîzdoacă Ana-MAria | ||||||||
5) | „CEL MAI FRUMOS BRĂDUȚ ECO” | X | Prof, Cornescu Alina Oana Ed. Călin Antonela Magdalena | ||||||||
6) | „COLȚUL VERDE DIN CASA MEA” | X | Prof. Jurebie Maria Augustina Prof. Hodineți Mihaela | ||||||||
7) | „BĂUTURI SĂNĂTOASE DIN FRUCTE GUSTOASE” | X | Prof. Seceleanu Lăcrămioara Prof. Tudorin Gabriela | ||||||||
8) | „STĂM ACASĂ, DAR NE PASĂ!” | X | Prof. Mercurean Otilia Ioana Prof. Aninoiu Alexandra | ||||||||
9) | „SPECIALISTUL NE ÎNVAȚĂ…” | X | Prof. Constantinescu Alexandra Prof. Fugaciu Mihaela | ||||||||
10) | „UN MIC DEJUN SĂNĂTOS” | X | Prof. Chebeși Marinela Prof. Damian Corina | ||||||||
11) | „PITICII ȘTIU SĂ RECICLEZE” | X | Prof. Fugaciu Mihaela Prof. Giubegan Adriana | ||||||||
12) | „FLORI PRINTRE FLORI” | X | Prof. Jurebie Maria Augustina Prof. Sîrbu-Gușe Creola Maria | ||||||||
13) | „CE VĂD DE LA FEREASTRA MEA…?” | X | Prof. Văduva Ionela Prof. Stoichin Alexandra | ||||||||
14) | „CE POT FACE EU PENTRU MEDIU?” | X | Prof. Damian Corina Prof. Cornescu Alina OAna | ||||||||
15) | „ ECO-ȘCOALA ÎN GRĂDINIȚA MEA”- | X | Prof. Bîzdoacă Ana-Maria Prof. Constantinescu Alexandra |
„SĂNĂTATE PRIN MIȘCARE” – preșcolarii sunt permanent încurajați să facă mișcare în aer liber, drept urmare vor ieși în curtea grădiniței și vor desfășura câteva jocuri de mișcare și distractive.
„O GUSTARE SĂNĂTOASĂ, FIECARE ȘTIE SĂ PREPARE” –o activitate desfășurată cu ocazia Zilei Mondiale a Alimentației în care fiecare grupă va desfășura activitate practic-gospodărească de preparare de gustări sănătoase.
https://www.facebook.com/432089236958951/videos/1016067652250414
„PLANTĂM ȘI NATURA SALVĂM” – plantare de brăduți în ghivece pentru a-i putea lua acasă la plecarea din grădiniță și a avea grijă de ei „până se vor face mari”
https://www.facebook.com/media/set/?vanity=432089236958951&set=a.1861859987315195
„ZIUA VERDE A ECO-ȘCOLILOR DIN ROMÂNIA” –VOLUNTARIAT plantare de pomi și flori în curtea grădiniței
https://www.facebook.com/media/set/?vanity=432089236958951&set=a.1861833353984525
„CEL MAI FRUMOS BRĂDUȚ ECO” – confecționare de brăduți din materiale reciclabile
https://www.facebook.com/432089236958951/videos/920632781676345
„COLȚUL VERDE DIN CASA MEA”- prezentare de fotografii cu imagini ale „colțului verde” de acasă prin care copiii prezintă modul în care au grijă de plantele din casa lor,
https://www.facebook.com/432089236958951/videos/233819294895568
„BĂUTURI SĂNĂTOASE DIN FRUCTE GUSTOASE” – prepararea de sucuri naturale din fructe cu ajutorul unor aparate (roboți de bucătărie), varianta sănătoasă a sucurilor din comerț pline de zahăr, coloranți și E-uri
„STĂM ACASĂ DAR NE PASĂ!” – ppt/ filme educative care să cuprindă modalități de respectare a regulilor de igienă deși trebuie să stăm acasă.
Stăm acasă, dar ne pasă-Reguli de igienă
„SPECIALISTUL NE ÎNVAȚĂ…” – întâlnire cu medici specialiști din diferite domenii de interes pentru copii: stomatologi, pediatrii, nutriționiști,
„UN MIC DEJUN SĂNĂTOS”- prezentarea unei farfurii care să conțină micul dejun al propriului copil și ce ar trebui să conțină acesta pentru a căpăta statutul de „mic dejun sănătos!”
https://www.facebook.com/432089236958951/videos/3898128736899295
„PITICII ȘTIU SĂ RECICLEZE” – confecționare și prezentare de costumații specifice unor personaje din povești din materiale reciclabile
https://www.facebook.com/432089236958951/videos/292878149125307
„FLORI PRINTRE FLORI” – plantare de flori în ghivece, acasă de către copii și părinți fie pentru a îmbogăți „colțul verde” fie a înfrumuseța camera în care locuiește cu o plantă pe care copilul să o îngrijească personal.
„CE VĂD DE LA FEREASTRA MEA…?” – o fotografie care să surprindă un colț de natură, un pom, o floare etc vizibil de la fereastra camerei copilului/ casei etc.
https://www.facebook.com/432089236958951/videos/5499847446752472
„CE POT FACE EU PENTRU MEDIU?” – realizare de desene, postere, fotografii care să prezinte contribuția unui copil, fie el chiar preșcolar, pentru mediul înconjurător.
https://www.facebook.com/432089236958951/videos/331982541893772
„ ECO-ȘCOALA ÎN GRĂDINIȚA MEA”- realizarea unui pliant de informare cu activitățile realizate de către preșcolari și cadre didactice în cadrul programului ECO-ȘCOALA
PROGRAM MONDIAL
ECO-SCHOOLS/ECO – ȘCOALA
,,NATURA ÎNSEAMNA VIAȚĂ!”
2021-2022
COMITETUL ECO-ȘCOALA . Comitetul Eco-Schools este motorul din spatele procesului Eco-Schools și primul pas în a deveni o Eco-Școală.
a. Cadre didactice:
Prof. DUMITRU LIDIA SIMONA – director Grădinița cu Program Prelungit „Mihai Eminescu” – Tg-Jiu și coordonator proiect
Prof. BÎZDOACĂ ANA-MARIA – metodist și profesor coordonator proiect
Prof. JUREBIE MARIA AUGUSTINA – responsabil educație ecologică
Prof. CHEBEȘI MARINELA – profesor metodist
Prof. CORNESCU ALINA OANA – profesor metodist
Prof. MERCUREAN IOANA OTILIA – profesor metodist
Prof. VĂDUVA IONELA – profesor metodist
Prof. CONSTANTINESCU ALEXANDRA NICOLETA
Prof. SECELEANU LĂCRĂMIOARA
Prof. FUGACIU MIHAELA
Prof. DAMIAN CORINA
Prof. BUTIȘEANU LILIANA
Prof. CĂLIN ANTONELA MAGDALENA
b. Reprezentant al părinţilor
BORDEIAȘI IONUȚ-VIOREL – președinte Comitet reprezentativ al părinților
c. Reprezentant al autorităților locale
ȘCHEAU ADRIAN – jurist Primăria Tg-Jiu
d. Reprezentant al administraţiei grădiniței
CÎRSTEA LUMINIȚA – administrator de patrimoniu
e. Reprezentant al Agenției pentru Protecția Mediului Gorj
MERFU CRISTINA
TEMA ABORDATĂ: NATURA ȘI BIODIVERSITATEA
COD ECO: „BIODIVERSITATEA ESTE CADOUL CARE ÎL OFERĂ NATURA PENTRU STAREA DE BINE A OAMENILOR ”
COLȚ ECO:
„NATURA ÎNSEAMNĂ VIAȚĂ”
DIAGRAMA GANTT
2021-2022
COORDONATORI:
PROF. DUITRU LIDIA SIMONA
PROF. BÎZDOACĂ ANA-MARIA
NR. CRT. | TEMA ACTIVITÂȚII | L U N A | RESPONSABILI | ||||||||
X | XI | XII | I | II | III | IV | V | VI | |||
1) | „PITICII PLANTEAZĂ, NATURA ÎNVIOREAZĂ” | x | prof. Bîzdoacă Ana-Maria prof. Cornescu Alina Oana | ||||||||
2) | „CARNAVALUL TOAMNEI” | x | prof. Butișanu Liliana prof. Giubegan Adriana | ||||||||
3) | „ȘI PE MOȘUL CELEBREZ ȘI NATURA O SALVEZ” | x | prof. Văduva Ionela prof. Scrieciu Loredana | ||||||||
4) | „CE ESTE BIODIVERSITATEA?” | x | prof. Constantinescu Alexandra prof. Fiștigoi Raluca | ||||||||
5) | „ANIMALELE DIN ȚARA NOASTRĂ ÎN ANOTIMPUL IARNA” | x | prof. Călin Antonela Magdalena prof. Sîrbu-Gușe Creola –Maria | ||||||||
6) | „ANIMALUL MEU PREFERAT DIN MATERIAL RECICLABIL” | x | prof Fugaciu Mihaela prof, Teoader Talida Iolanda | ||||||||
7) | „LACUL CODRILOR ALBASTRU” | x | prof. Seceleanu Lăcrămioara prof. Chebeși Marinela | ||||||||
8) | „ NATURĂ ȘI VIEȚUITOARE” | x | prof. Jurebie Maria Augustina prof. Călin Antonela | ||||||||
9) | „ NATURA SE TREZEȘTE LA VIAȚĂ” | x | prof. Mercurean Otilia Ioana prof. Văduva Ionela | ||||||||
10) | „PRIMĂVARA ÎN PARFUM ȘI CULOARE” | x | prof. Damian Corina prof. Cornescu Alina Oana | ||||||||
11) | „COPIII IUBITORI DE NATURĂ ȘI ANIMALE”- | x | prof. Butișanu Liliana, prof. Constantinescu Alexandra | ||||||||
12) | „DACĂ RECICLĂM – NATURA SALVĂM” | x | Prof. Bîzdoacă Ana-Maria prof. Mercurean Otilia Ioana | ||||||||
13) | „UN MEDIU MAI CURAT ȘI NEPOLUAT!” | x | prof. Jurebie Maria Augustina prof. Chebeși Marinela | ||||||||
14) | „CĂRTICICA ECO NR. 2” – | x | prof. Dumitru Lidia Simona prof. Bîzdoacă Ana-Maria |
- „Piticii plantează, natura înviorează” – activitate de plantare pomi prin care preșcolarii înțeleg importanța plantelor atât pentru frumusețea cu care ne încântă privirea cu culorile lor minunate dar și pentru asigurarea unui aer bogat în oxigen.
Coordonatori: prof. Bîzdoacă Ana-Maria și prof. Cornescu Alina Oana
Pe 29 octombrie 2021, preșcolarii de la grupa mică ,,Piticii” au participat cu mult entuziasm la Ziua Verde a Eco- Școlilor din România.
Am gândit activitatea ca un act de participare comună a copiilor la o acţiune benefică pentru mediu. Micuții Pitici au plantat în curtea grădiniței și acasă, au dovedit că iubesc natura și au înțeles importanța implicării directe în dezvoltarea spațiilor verzi. Copiii au fost încântați că au petrecut, împreună, o zi frumoasă, că și-au adus o mică contribuție la protejarea mediului.
2. „Carnavalul toamnei” – o celebrare a bucuriei, a recoltelor bogate, a naturii darnice.
Coordonatori: prof. Butișanu Liliana și prof. Giubegan Adriana
3. „Și pe Moșul celebrez și natura o salvez” – utilizarea de brăduți în ghiveci pentru a-i împodobi de Crăciun, arbori pe care să-i poată planta apoi în curtea casei salvând astfel copacii de la tăiere și vor înfrumuseța apoi curtea.
Coordonatori : prof. Văduva Ionela și prof. Scrieciu Loredana
4. „Ce este biodiversitatea?” – realizarea unei prezentări prin care copiii să fie informați despre ce reprezintă biodiversitatea?, ce este un ecosistem?, precum și prezentarea diferitelor ecosisteme
Coordonatori: prof. Constantinescu Alexandra și prof. Fiștigoi Raluca
Activitatea a constat în crearea unor machete care să reprezinte diferite ecosisteme, dar și vizionarea unei prezentări Power Point prin care copiii să realizeze importanța biodiversității și modalitatea prin care noi, oamenii, o putem proteja. Astfel, preșcolarii grupelor mari au realizat diferite machete care au reprezentat ecosistemele, iar preșcolarii grupelor mijlocii și mici au vizionat prezentarea PowerPoint ,,Ce este biodiversitatea?” prin care au fost informați despre ce reprezintă biodiversitatea și ce este un ecosistem
5. „Animalele din țara noastră în anotimpul iarna”- vizionarea unor filmulețe educative cu aspect legate de îngrijirea animalelor în anotimpul iarna.
Coordonatori: prof. Călin Antonela Magdalena și prof. Sîrbu-Gușe Creola –Maria
https://www.facebook.com/432089236958951/videos/649272492866235
6. „Animalul meu preferat din material reciclabil” – copiii vor confecționa animale din material reciclabil cu care vor organiza o expoziție și vor înțelege că prin reciclare își aduc și ei contribuția la salvarea planetei și vor da viață unor lucruri interesante și plăcute.
Confecționarea de obiecte din materiale reciclabile este o activitate care oferă foarte multe avantaje, și nu doar pentru cei care iau parte la acest proces. Preșcolarii învață că, prin desfășurarea acestei activități, contribuie, în primul rând, la protejarea mediului înconjurător, găsind o utilitate pentru materiale ce ar fi ajuns la groapa de gunoi. De asemenea, trebuie apreciat și procesul creativ necesar pentru a realiza toate aceste obiecte, munca de echipă pentru că în cadrul acestei activități avem ocazia de a lucra împreună cu prietenii și familia, petrecând momente frumoase împreună.
https://www.facebook.com/432089236958951/videos/645826563507583
Coordonatori: prof Fugaciu Mihaela și prof. Teoader Talida Iolanda
7. „Lacul codrilor albastru” – realizarea unui colt tematic care să redea aspectul unui lac de pădure cu păsări, pești, trestie, papură. Copiii vor participa la realizarea materialelor: păsări, pești, cuiburi pentru un aspect cât mai autentic.
Coordonatori: prof. Seceleanu Lăcrămioara și prof. Chebeși Marinela
8. „Natură și viețuitoare” – realizarea de diorame ilustrând aspect din toate zonele Terrei pentru ca aria de cuprindere să fie cât mai mare se vor confecționa la toate grupele.
Coordonatori: prof. Jurebie Maria Augustina și prof. Călin Antonela
https://www.facebook.com/432089236958951/videos/5017487088274481
9. „ Natura se trezește la viață” – observări realizate în natură asupra înfrunzirii arborilor, a modului în care răsar florile din pământ, varietate de plante care se trezește la viață
Coordonatori: prof. Mercurean Otilia Ioana și prof. Văduva Ionela
10. „Primăvara în parfum și culoare” – plantare de flori și pomi în curtea grădiniței
Coordonator: prof. Damian Corina și prof. Cornescu Alina Oana
11. „Copiii iubitori de natură și animale”- excursii în mijlocul naturii sau în locuri special amenajate cu animale diverse atât cu preșcolarii cât și cu părinții și cadrele didactice pentru a dezvolta pe de-o parte dragostea pentru natură, pentru frumos, pentru a iubi și ocroti animalele, interesul pentru pentru mișcare iar pe de altă parte dezvoltarea unor abilități de a proteja mediul, de a înțelege ce trebuie să facă sau să nu facă cu scopul de a păstra natura curată și nepoluată, pentru oameni și viețuitoare.
Coordonatori: prof. Butișeanu Liliana și prof. Constantinescu Alexandra
12. „Dacă reciclăm – natura salvăm” – acțiune de colectare de deșeuri reciclabile, hârtie, plastic, metal etc. pentru a fi valorificate printr-un centru de colectare.
Coordonatori: prof. Bîzdoacă Ana-Maria și prof. Mercurean Otilia Ioana
https://www.facebook.com/432089236958951/videos/1216225089183436
13. „Un mediu mai curat și nepoluat!” – manifestări dedicate Zilei Mondiale a Mediului cu scopul de a atrage atenția asupra factorilor care poluează mediul dar și asupra necesității implicării tuturor în vederea susținerii reciclării ca un pas important în lupta împotriva încălzirii globale și a diminuării deșeurilor.
Coordonatori: prof. Jurebie Maria Augustina și prof. Chebeși Marinela
14. „Cărticica Eco 2” – o colecție de fotografii, mesaje, curiozități despre tematica proiectului derulat în 2021-2022.
Coordonatori: prof. Dumitru Lidia Simona și prof. Bîzdoacă Ana-Maria
„NATURA ÎNSEAMNĂ VIAȚĂ”
DIAGRAMA GANTT
2022-2023
COORDONATORI:
PROF. DUITRU LIDIA SIMONA
PROF. BÎZDOACĂ ANA-MARIA
- Comitetul Eco-Școala
A. Cadre didactice:
- VĂDUVA IONELA- director
- DUMITRU LIDIA SIMONA – coordonator proiect
- BÎZDOACĂ ANA-MARIA – profesor coordonator 2 al proiectului și profesor metodist
- JUREBIE MARIA AUGUSTINA – responsabil educație ecologică și membru în Consiliul de Administrație al unității
- CHEBEȘI MARINELA- profesor metodist
- CORNESCU ALINA OANA – profesor metodist
- MERCUREAN IOANA OTILIA-profesor metodist
- CONSTANTINESCU ALEXANDRA NICOLETA
- SECELEANU LĂCRĂMIOARA
- FUGACIU MIHAELA
- DAMIAN CORINA
- BUTIȘEANU LILIANA
- GIUBEGAN EUGENIA ADRIANA
- CĂLIN ANTONELA MAGDALENA
- NEGREA DENISA
- FIȘTIGOI RALUCA
- TEOADER TALIDA IOLANDA
- CHIPER COSMINA
- STOICHIN ALEXANDRA
- SCRIECIU LOREDANA
- SÎRBU-GUȘE CREOLA MARIA
- TUDORAȘCU OANA NICULINA
- TRUȘCĂ IONUȚA
- POPESCU MIHAELA DARIA
- VĂDUVA ANA-GEORGIANA
- ȘERBĂNETE DANIELA
- BOJINCĂ RALUCA
- IOVA CRISTINA SIMONA
- Prof. BOBIC LOREDANA – consilier școlar
B. Reprezentanți ai părinţilor
BORDEIAȘI IONUȚ-VIOREL- președinte Comitet reprezentativ al părinților
C. Reprezentanţi ai autorităților locale
ȘCHEAU ADRIAN-jurist Primăria Tg-Jiu
D. Reprezentanţi ai administraţiei grădiniței
CÎRSTEA LUMINIȚA – administrator de patrimoniu
E. Reprezentanți ai Agenției pentru Protecția Mediului, Gorj
MERFU CRISTINA
2. SCOPUL: Formarea unui comportament responsabil față de resursele naturale, APĂ, PĂDURE, SOL prin : economisirea apei, energiei, reciclarea selectivă a gunoiului menajer, plantarea de arbori și flori etc.
Amenajarea spațiului generos al curții grădiniței cu arbori, flori, aparate de joacă, astfel încât să devină spațiul preferat de joacă al copiilor care să le asigure liniștea de care au nevoie, oxigenul dar și relaxarea .
3. TEMELE ANUALE:
3.1. APA
3.2. CURTEA ȘCOLII
ZIUA DE ACȚIUNE ECO –SCHOOL se numește ZIUA VERDE A GRĂDINIȚEI și are loc în ULTIMA VINERI A FIECĂREI LUNI – copiii vin îmbrăcați în verde și compun mesajul ECO al grupei care va fi afișat la intrarea fiecărei grupe toată luna ca mesaj pentru părinți.
Responsabili: Mercurean Ioana Otilia și Scrieciu Loredana
PANOUL ECO cu imagini din activități, mesaje ECO, anunțuri
Responsabili: Văduva Ionela, Văduva Ana Georgiana și Fugaciu Mihaela
4. Eco-Codul
APA ESTE UN IZVOR
DE VIAȚĂ DĂTĂTOR
NECESARĂ TUTUROR !
5. Diseminare
https://www.facebook.com/photo/?fbid=490509869784271&set=pcb.490513983117193
4. Diagrama Gannt
NR. CRT. | TEMA ACTIVITÂȚII | L U N A | RESPONSABILI | ||||||||
X | XI | XII | I | II | III | IV | V | VI | |||
1) | STEAGUL VERDE CÂȘTIGAT, CU MÂNDRIE ARBORAT! | x | Dumitru Lidia Simona, Bîzdoacă Ana-Maria, Văduva Ionela | ||||||||
2) | APA, VIAȚĂ PENTRU OM, PLANTE ȘI ANIMALE | x | Chiper Cosmina, Teoader Talida , Constantinescu Alexandra | ||||||||
3) | CE SE ÎNTÂMPLĂ DACĂ…? | x | Seceleanu Lăcrămioara Butișeanu Liliana | ||||||||
4) | SUPER STROP SALVEAZĂ PLANETA | x | Negrea Denisa Popescu Mihaela | ||||||||
5) | APA ȘI TRANSFORMĂRILE EI! | x | Damian Corina Fugaciu Mihaela | ||||||||
6) | APA ESENȚA VIEȚII | x | Jurebie Maria Augustina Răduțoiu Ariana | ||||||||
7) | 5 REGULI DE ECONOMISIRE A APEI ACASĂ ȘI LA GRĂDINIȚĂ | x | Șerbănete Daniela Bojincă Raluca | ||||||||
8) | MĂRȚIȘORUL ECO | x | Sîrbu-Gușe Creola Stoichin Alexandra | ||||||||
9) | ECOLOGIZAREA CURȚII GRĂDINIȚEI | x | Giubegan Adriana Iova Cristina | ||||||||
10) | MICII ECOLOGIȘTI | x | Iova Cristina Chebeși Marinela Jurebie Maria Augustina | ||||||||
11) | AȘA DA, AȘA NU ! | x | Lastoviețchi Ileana Tudorașcu Oana | ||||||||
12) | MICII GRĂDINARI | x | Văduva Ana- Georgiana Trușcă Ionuța | ||||||||
13) | FRUMUSEȚEA DIN CURTEA GRĂDINIȚEI | x | Bîzdoacă Ana-Maria și Cornescu Alina | ||||||||
14) | ALĂTURI DE PESCARI, RAȚE ȘI PESCĂRUȘI | x | Ionașcu Ecaterina Pițian Ramona | ||||||||
15) | DACĂ RECICLĂM, NATURA SALVĂM! | x | Dumitru Simona Văduva Ionela | ||||||||
16) | PARADA COSTUMELOR ECO | x | Chebeși Marinela, Călin Antonela |
TEMA: CURTEA ȘCOLII
1. STEAGUL VERDE CÂȘTIGAT, CU MÂNDRIE ARBORAT! – diseminarea în comunitate a obținerii distincției Steagul Verde câștigat în urma derulării a 2 ani de proiect ECO-ECHOOL precum și a realizărilor grădiniței pe perioada derulării proiectului
Responsabili : Dumitru Lidia Simona, Bîzdoacă Ana-Maria, Văduva Ionela
2. APA ESENȚA VIEȚII – expoziție-concurs cu desene/picturi/colaje în care copiii vor ilustra aspecte legate de importanța apei în natură, importanța apei pentru om dar și conștientizarea efectelor poluării apei acțiune de sărbătorire a Zilei Mondiale a Zonelor Umede. Copiii au ilustrat aspecte legate de importanța apei în natură, importanța apei pentru om și au conștientizat efectele poluării apei. Preșcolarii au reușit să înțeleagă că importanța apei și efectele poluării se sădesc din copilărie, pentru a fi apreciate pe restul vieții.
Responsabili: Jurebie Maria Augustina și Răduțoiu Ariana
3. FRUMUSEȚEA DIN CURTEA GRĂDINIȚEI –Înfrumusețarea spațiului curții grădiniței, a spațiului de joacă prin confecționarea de ornamente/figurine din cauciucuri și lemn, cu implicarea părinților
Responsabili: Bîzdoacă Ana-Maria și Cornescu Alina
TEMA: APA
1. APA, VIAȚĂ PENTRU OM, PLANTE ȘI ANIMALE – prezentare powerpoint care să ilustreze necesitatea APEI pentru întreaga natură atât pentru plante și animale cât și pentru om, iar acest element vital pentru susținerea vieții pe planeta Pământ trebuie păstrat în condiții optime pentru a fi consumat
Responsabili: Chiper Cosmina, Teoader Talida, Constantinescu Alexandra
2. CE SE ÎNTÂMPLĂ DACĂ…? – experimente în care copiii pot observa: plutirea, colorarea apei, creșterea plantelor, formarea norilor și a ploii etc. Curiozitatea naturală a micilor preşcolari i-a făcut candidații perfecți pentru titlul de exploratori și cercetători în cadrul activităţilor desfăşurate. În jocul lor ,,de-a cercetătorii” copiii au formulat ipoteze și le-au testat practic participând la experimente în care au observat plutirea, colorarea apei, formarea zăpezii şi a ploii, răspunzându-și singuri la întrebarea „Ce se întâmplă dacă…?”.
Responsabili: Seceleanu Lăcrămioara și Butișeanu Liliana
5. APA ȘI TRANSFORMĂRILE EI! – crearea unui mini laborator dotat cu: eprubete, spirtiere, clește, recipiente cu capac, sursă de fierbere, termometru, apă, cuburi de gheață, pahare, sticle, etc. . În cadrul acestuia copiii vor observa și experimenta fenomenele ce însoțesc schimbarea stării de agregare a apei: topirea, solidificarea, evaporarea, condensarea. Preșcolarii își vor îmbogăți cunoștințele despre apă și rolul ei, în cele trei stări de agregare: lichidă, solidă și gazoasă.- experimente.
Preșcolarii au observat şi experimentat fenomenele ce însoţesc schimbarea stării de agregare a apei: topirea, solidificarea, evaporarea, condensarea și și-au însuşirea cunoştinţele ştiinţifice despre transformările, caracteristicile și utilitățile apei.
Responsabili: Damian Corina și Fugaciu Mihaela
5. REGULI DE ECONOMISIRE A APEI ACASĂ ȘI LA GRĂDINIȚĂ – fiecare grupă în urma celor învățate din activitățile derulate pe această temă își va scrie cele 5 reguli de economisire a apei în grădiniță dar și acasă în propriile lor familii-
Responsabili : Șerbănete Daniela și Bojincă Raluca
Preșcolarii grupei MICII ECOLOGIȘTI și-au reamintit despre importanța apei pentru…plante. La o activitate anterioară, au pus semințe la încolțit. Au fost informați despre faptul că, semințele încolțesc dacă au lumină, căldură și APĂ. Timp de o lună, zi de zi, au așteptat cu nerăbdare și au privit cu uimire, cum rând pe rând răsăreau mici plante, care creșteau de la o zi la alta. Astăzi, au constatat că plantele au crescut și mai au puțin și se transformă în…răsaduri ce pot fi puse în…grădină.
Activitatea s-a încheiat cu un mesaj adresat lor, copiilor. Din mesaj, preșcolarii au înțeles că trebuie să…respecte apa: să nu o risipească și să nu o polueze.
6. MĂRȚIȘORUL ECO – confecționare de mărțișoare din materiale reciclabile cu preșcolarii și organizarea unei expoziții la nivelul unității cu aceste produse
Responsabili: Sîrbu-Gușe Creola și Stoichin Alexandra
- AȘA DA, AȘA NU !– prezentarea unor filmulețe educative care să prezinte aspecte din natură cu apă potabilă și poluată iar copiii vor constata, ei înșiși, că aceasta nu mai este potrivită pentru consum deoarece ne-ar îmbolnăvi. Apa nu este bună nici pentru animale nici pentru a uda plantele deoarece și ele s-ar îmbolnăvi. Copiii, în baza celor observate vor enunța mesaje ECO despre poluarea apei
Responsabili : Lastoviețchi Ileana și Tudorașcu Oana
- MICII GRĂDINARI – plantare de arbori și flori în curtea grădiniței pentru înfrumusețarea unor spații din curtea grădiniței
Responsabili : Văduva Ana și Trușcă Ionuța